Reduceer risico’s door end-to-end supply chain visibility

supply chain visibility

Ampleon heeft het assessment van Supply Chain Media gebruikt om een beter beeld te krijgen van wat voor hen de aandachtspunten voor supply chain visibility zijn. Dat bleek tijdens de eind juni gehouden online discussie in Microsoft Teams over end-to-end supply chain visibility met Head of Global Supply Chain Management Antoine Leclerq van Ampleon als spreker en Trendwatcher Martijn Lofvers van Supply Chain Media als moderator.

Nu fysieke bedrijfsbezoeken nog lastig zijn vanwege de 1,5-metermaatregelen organiseert Supply Chain Media met regelmaat online discussies voor de leden van de SCM Professionals Club Nederland. Leclerq, uitgeroepen tot Supply Chain Professional van 2019, vertelde dit keer hoe zijn bedrijf omgaat met onzekerheden in de keten en hoe hogere visibility het bedrijf helpt de risico’s te reduceren.

‘In onze markt is vraagvoorspelling heel lastig. We zijn gespecialiseerd in RF-technologie; onze belangrijkste producten zijn signaalversterkers voor mobiele zendmasten. Die markt is ontzettend volatiel. Projecten worden voortdurend naar voren getrokken of naar achteren geduwd. Als president Trump twittert dat Huawei in de ban gaat, opent dat ineens deuren voor Nokia en Ericsson. Wat voorspellen extra moeilijk maakt, is de hoge mate van innovatie en de extreem korte Product Life Cycles. 40 procent van de omzet van volgend jaar komt van producten die we nu nog niet kennen.’

Om beter met deze onzekerheid om te gaan, werkt Ampleon nauw samen met Europese klanten. Zaken als capaciteitsplanning en productieplanning worden gedeeld, op het gebied van R&D wordt intensief samengewerkt. Zo’n innige relatie is met Chinese leveranciers ondenkbaar. Upstream heeft Ampleon een goed zicht op de Tier-1 en -2 leveranciers. Tier-3 is alleen in beeld als het grondstoffen betreft die aan heel hoge kwaliteitsnormen moeten voldoen.

Data Lake

Ampleon heeft plannen om een Data Lake te bouwen en meer te gaan doen met analytics. Eén van de onderwerpen waar Leclerq meer inzicht in wil krijgen, is de bufferstrategie. ‘Op welke plekken in de keten moeten we welke voorraden aanleggen om risico’s maximaal te reduceren? Doordat we steeds meer subcontractors hebben, wordt dat spel steeds complexer. Als je dat beter kunt voorspellen, kun je besparen op voorraden en tegelijkertijd je risico verkleinen.’

Er ontstaat vervolgens een discussie over de software die je het best voor dergelijke exercities kunt gebruiken. Breng je alles onder in één omgeving, zoals Ampleon doet in SAP IBP? Of kies je bewust voor een divers IT-landschap en breng je de data uit de verschillende systemen samen in een Data Lake waar je met eigen algoritmes analyses op doet? Of gebruik je een tool van softwareleverancier Anaplan voor Connected Planning, die data uit diverse bronnen integraal kan ontsluiten? Veel hangt af van de uitgangssituatie van het bedrijf, zo blijkt uit de discussie.

Een advies dat meerdere discussiedeelnemers hebben, is om niet af te wachten tot de IT-afdeling met een advies komt, maar het heft in eigen hand te nemen. ‘Je moet als supply chain-specialist een halve IT-er zijn; je moet je erin verdiepen en zélf keuzes maken’, zegt één van de deelnemers. De discussie laat ook zien dat end-to-end visibility weliswaar voor ieder bedrijf een belangrijke wens is, maar dat in de ene markt meer winst te behalen is met een betere vraagvoorspelling, terwijl in de andere markt juist upstream visibility de grootste meerwaarde levert.

Praktische end-to-end supply chain visibility assessment

Supply Chain Media heeft een praktische end-to-end supply chain visibility self-assessment ontwikkeld en online gepubliceerd. Deze assessment helpt een bedrijf beter zicht op de keten te krijgen en blinde vlekken vast te stellen. Met de uitkomst is het voor supply chain professionals ook gemakkelijker sparren over het oplossen van die blinde vlek. Daarnaast kunnen de leden van de SCM Professionals Club in een digitaal archief in Microsoft Teams behalve het assessment ook allerlei artikelen en rapporten over visibility vinden. Bovendien kunnen leden via dit digitale platform rechtstreeks vragen aan elkaar stellen en kennis uitwisselen.