Problemen bij reders nog groter door malaise China

exporteurs

Het containervervoer van Oost naar West kampt met dramatisch lage tarieven. Kostte het begin dit jaar nog ruim achthonderd dollar om een 20-voetscontainer van Shanghai naar Rotterdam te brengen, inmiddels is dat bedrag bijna gehalveerd, blijkt uit de SCFI-index. Analist Stijn Rubens van maritiem onderzoeksbureau Drewry meldt in het FD van 31 augustus 2015 dat er voorlopig ook geen zicht is op verbetering.

Rubens bestempelt de structurele overcapaciteit bij de containerrederijen én de tegenvallende groei van de Chinese export als de belangrijkste oorzaken voor de huidige problemen. Daarnaast doet de jongste berichtgeving over de Chinese economie en de effectenbeurs de prognoses voor de toekomst ook bepaald geen goed.

Het feit dat Ocean 3, een alliantie van drie grote rederijen, één van haar diensten op de vaarroute van Azië naar Noord-Europa schrapte, is wat dat betreft tekenend. En dat terwijl de sector begin dit jaar nog uitging van een groei van 5 procent van het vervoersvolume. Volgens Rolf Habben van rederij Hapag-Lloyd was in plaats daarvan sprake van een krimp van 3 tot 4 procent.

Recente uitlatingen van de Deense rederij Maersk wijzen ook op een harde tarievenstrijd. Het concern ging in het eerste kwartaal niet mee in de tariefverlagingen en verloor daardoor marktaandeel. Iets dat het concern zich niet een tweede keer zal laten gebeuren, liet volgens het FD een topman van Maersk zich recent ontvallen.

Ultra Large Container Ships

Het einde van de overcapaciteit in de sector is voorlopig ook nog niet in zicht. Op grond van eerdere groeiprognoses bestelden tal van rederijen namelijk een flink aantal ultra large container ships (UCLS). Bijkomend probleem is dat deze grote schepen bedrijfseconomisch alleen maar efficiënt in te zetten zijn op de drukste route; die van Azië naar Noord-Europa.