Proactieve houding huismerkfabrikanten vereist

Hoe kunnen de circa driehonderd fabrikanten van huismerken op andere elementen dan alleen op prijs? Naar aanleiding van het Tweede Kamer-debat over oneerlijke handelspraktijken publiceert FD op 6 februari 2013 vier tips waarmee ze volgens adviseur Koen de Jong uit de ‘wurggreep’ van de supermarktenketens kunnen ontsnappen.

Volgens De Jong van International Private Label Consult moeten de producenten een proactieve houding aannemen en kennis en inzichten delen. ‘Zo is het eenvoudiger om afspraken te maken met moeilijk bereikbare category- of inkoopmanagers. De huismerkfabrikant kan zijn product of verpakking vervolgens in een eerder stadium aanpassen.’

De tweede tip is het onderhouden van relaties op verschillende niveaus, aangezien inkoopmanagers regelmatig intern wisselen van functie. Daarnaast zouden ze moeten investeren in creativiteit en innovatie, zodat ze retailers meer te bieden hebben. ‘Supermarkten willen steeds nieuwe producten onder hun huismerk naar de markt brengen.’

Volgens De Jong wordt van een huismerkfabrikant meer verwacht dan een goed product met een constante kwaliteit tegen een lage prijs. Het vermogen om problemen voor de detailhandelaar te voorkomen of snel op te lossen, zoals tekorten bij een succesvolle promotiecampagne, wordt als meerwaarde beschouwd. Dus als laatste tip geeft hij het ontwikkelen van een gevoel voor urgentie.