Princes maakt hele tonijnketen inzichtelijk

Princes

Princes, een van de grootste levensmiddelen- en drankengroepen uit het Verenigd Koninkrijk, maakt met blockchaintechnologie de tonijnketen openbaar. Voor de consument wordt de hele reis die de vis maakt – van oceaan tot winkelschap – inzichtelijk met het digitale platform ‘Check je vis’.

Het nieuwe platform maakt gebruikt van blockchaintechnologie om inzicht te geven in de totstandkoming van haar tonijn in blik. QR-codes op de nieuwe verpakkingslijn geven de consument toegang tot het verhaal achter de producten. Het platform is zo ontworpen dat de Princes-kopers op een eenvoudige en transparante manier de milieu- en sociale impact van producten in kaart krijgen.

‘Wij zijn marktleider als het gaat om het volume MSC-gecertificeerde visconserven in Nederland. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat onze producten met zorg geproduceerd zijn’, zegt Menno Bax, Marketing Director voor Princes Europe. ‘Blockchain is een mooie technologie waarmee de keten inzichtelijk wordt, waardoor consumenten zonder zorgen van onze vis kunnen genieten.’

Bredere uitrol

Het initiatief is onderdeel van een bredere uitrol binnen de Princes Group. Bax: ‘Onze nieuwe samenwerking met transparantieplatform Provenance stelt ons in staat om ons verhaal duidelijk en gemakkelijk te vertellen. Het gebruik van blockchain wordt daarom steeds belangrijker binnen de groep, bijvoorbeeld ook bij ons Napolina-tomatenmerk en bij huismerken van strategische partners.’

Jessi Baker, oprichter & CEO van Provenance: ‘De groei rond duurzame en ethische producten zorgt voor veranderingen in de toeleveringsketens. Merken moeten concreet bewijs kunnen leveren dat ze impactvolle acties ondernemen.’ Met de introductie van ‘Check je vis’ wordt de consument nu dan ook in staat gesteld een weloverwogen beslissing te nemen bij de aankoop van een blikje tonijn.

Recyclebare verpakking

Naast het nieuwe initiatief heeft Princes recentelijk voor zijn multipacks tonijnstukken ook een volledig recyclebare verpakking geïntroduceerd. De plastic sleeve om de verpakkingen is ingeruild voor een FSC-gecertificeerde kartonnen variant. De nieuwe verpakkingen met de QR-code liggen vanaf oktober in de winkel, waarbij Princes start met de tonijnproducten. Hierna volgen ook de andere vissoorten.