Pricing bullwhip

logistieke dienstmeisjes

Economen benadrukten in de afgelopen maanden dat de snel toenemende inflatie maar tijdelijk zou zijn. Mensen die in de supply chain werkzaam zijn, weten wel beter. Tekorten aan containers en schaarse ruimte op containerschepen lieten de transportprijzen wereldwijd exploderen. De snel aantrekkende vraag in de markt heeft grondstofprijzen en die van onderdelen laten stijgen. En daarnaast zijn ook nog de prijzen van brandstoffen enorm opgelopen.

In tegenstelling tot veel economen voelen supply chain professionals allang aan dat al deze problemen niet snel weer voorbij zijn, ook al zal het per industrie en per regio enorm variëren in de naweeën van de coronapandemie.

Inmiddels voelen de consumenten de toegenomen inflatie ook flink in de portemonnee. Niet alleen zijn veel producten in de winkels duidelijk duurder geworden, sommige producten werden zelfs door de supermarkten uit het schap gehaald. Albert Heijn en Nestlé hebben bijvoorbeeld een prijsconflict over onder andere KitKat, Maggi en enkele andere merkproducten van de Zwitsers multinational. AH vindt de meer dan 20 procent verhoogde prijzen van Nestlé onacceptabel.

Verschillende supermarkten verwijten merkproducenten de verhoogde kosten in de supply chain onevenredig door te belasten in hun productprijzen voor de winkels. Dit is een opslingereffect van prijzen door de keten: elke schakel – van grondstof tot en met het eindproduct – stuwt de prijzen op met een hoger percentage om de eigen winstmarge op te krikken.

Impasse

Om uit deze impasse tussen supermarkten en merkproducenten te komen, moeten beide partijen aan dezelfde kant van de tafel gaan zitten. De enige manier om opslingereffecten in de supply chain te voorkomen, is namelijk door informatie over de vraagontwikkeling met alle partijen in de keten te delen. Hiermee voorkom je dat schakels in de keten zich gaan indekken en hun planningen iets meer dan noodzakelijk aanpassen. De meeste supermarkten willen gedetailleerde kassagegevens echter niet delen met de producenten.

Andersom zouden ook de producenten de elementen van de kostenstijgingen regelmatig aan de supermarkten moeten tonen. Alleen door meer transparantie over vraag, aanbod en kosten kunnen de verschillende bullwhip-effecten worden voorkomen. De roep om true pricing voor te goedkoop vlees en te dure vleesvervangers in de supermarkten maakt deze noodzaak alleen maar nóg groter.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl