Pretparken worden Demand Driven

scrum of waterval

Soms komen je nieuwe ideeën ter ore die zo logisch zijn, dat je denkt: waarom heb ik dat zelf niet bedacht? Zo hoorde ik laatst over een nieuwe app die het mogelijk maakt om het bezoek aan een pretpark af te rekenen op basis van het aantal minuten dat je er doorbrengt. Als bezoeker zit je dus niet meer vast aan één entreeprijs, waardoor je je eigenlijk altijd gedwongen voelde om er een hele dag met het gezin door te brengen. En wil je toch lang in het pretpark blijven, dan betaal je nooit meer dan de dagprijs. Logisch toch?

Voor pretparken allereerst een mooie manier om een nieuwe doelgroep aan te trekken. Bovendien zorgt de app voor het achteraf afrekenen, waardoor rijen bij de kassa’s worden verminderd.

Daarnaast maakt deze app het in de toekomst mogelijk het bezoek aan het pretpark dynamisch te beprijzen, net zoals dat nu al gebeurt met vliegtickets. Jouw aanwezigheid in de rustige (ochtend)uren is dan bijvoorbeeld goedkoper dan in de middaguren. Hiermee wordt een hogere bezettingsgraad van de attracties in het park mogelijk gemaakt, met minder wachtrijen voor bezoekers.

Vraag beter afstemmen op capaciteit

Dit soort innovaties maakt het dus mogelijk om de vraag beter op de (vaste) capaciteit af te stemmen; een mooi voorbeeld van toepassing van Demand Driven Supply Chain Management (DDSCM), waarin het beperken van de variatie in de vraag naar capaciteit een van de leidende principes is.

Daar waar het dynamisch beprijzen via de nieuwe app waarschijnlijk goed werkt voor de bezoekerslogistiek in pretparken, vragen andere ketens weer om andere oplossingen. Welke innovatie gaat uw keten helpen om vraag en capaciteit beter op elkaar af te stemmen, om meer ‘demand driven’ te worden?

De Schijf van Vijf van DDSCM

Om u te helpen te komen tot uw eigen DDSCM-verbeterstrategie en -oplossingen ontwikkelde Involvation de Schijf van Vijf van Demand Driven Supply Chain Management met vijf complementaire richtlijnen voor het bepalen van de juiste supply chain initiatieven.

De Schijf van Vijf bevat vijf complementaire richtlijnen cq ontwerpprincipes om de planningsmismatch te vermijden en de serviceparadox te doorbreken. Graag helpen we u een doorbraak te realiseren met DDSCM.

Dennis Pronk, Supply Chain Management Consultant bij Involvation