Praktijkboek bundelt 54 klantverhalen over voorraadbeheer

Meer dan vijftig supply chain professionals uit de groothandel, retail en maakindustrie vertellen in een onlangs verschenen boek wat ze hebben bereikt met voorraadmanagement. Ze geven veel praktische tips voor de business. Met het boek ‘Een voorraad aan verhalen’ laat softwareleverancier Slimstock zien hoe het vak voorraadbeheer zich heeft ontwikkeld bij hun klanten. Het managen en optimaliseren van voorraden is één van de meest dynamische activiteiten van supply chain management geworden.

Door Harm Beerens

Wereldwijd maken ruim duizend bedrijven in Nederland en ver daarbuiten gebruik van Slim4, de software van Slimstock voor het aansturen en optimaliseren van voorraad. Wat ze hiermee hebben bereikt, en vooral hóe ze dit hebben bereikt, daarover vertellen 54 supply chain professionals uit Nederland en België in het boek ‘Een voorraad aan verhalen’. Het boek bevat praktische tips, maar laat ook zien hoe veelzijdig en gelaagd het vakgebied zich sinds de oprichting van Slimstock in 1993 heeft ontwikkeld. Had voorraadbeheer 25 jaar geleden misschien nog een wat stoffig imago, wie het boek leest, ziet een vakgebied dat is uitgegroeid tot één van de meest dynamische onderdelen van supply chain management.

Naar tactics

Veel verhalen in het boek gaan over de tactische kant van voorraadbeheer. Eén van de belangrijkste vragen daarbij is: wanneer leg je een artikel überhaupt op voorraad? Bij Geevers Auto Parts hebben ze daar recent een speciaal verbeterproject voor doorlopen. ‘We hebben een ABC-indeling van ons assortiment gemaakt op basis waarvan we de gewenste servicelevels opnieuw hebben ingeregeld’, zegt Supply Chain Analist Dirk van Dooren. ‘De vuistregel was voorheen dat een artikel pas op voorraad werd gelegd als dit meer dan tien keer per jaar werd besteld. Maar die regel bleek niet meer zo goed te werken. In plaats daarvan maken we nu gebruik van de assortimentsmatrix met daarin verfijndere beslisregels om een artikel wel of niet op voorraad te leggen.’

Goed assortimentsbeheer, met strakke criteria voor het in- en uitfaseren van artikelen, kan een bedrijf veel winst opleveren, blijkt uit de verhalen. Een halfjaar na het verbeterproject was bij Geevers al voor 2 miljoen aan overtollige voorraad opgeruimd. Bij webwinkel Fonq ging door een rationalisatieslag in het assortiment de omloopsnelheid met 20 procent omhoog, en de incourantie met 60 procent omlaag. ‘We hebben ons assortiment relevanter gemaakt’, aldus Supply Chain Manager Caspar Kerkvliet, die het project leidt. ‘Commercie en Supply Chain zijn bij ons hechter gaan samenwerken, met één gezamenlijk doel: het verhogen van de nettomarge.’

Tactisch voorraadbeheer

Tactisch voorraadbeheer gaat over het creëren van de randvoorwaarden waarbinnen op operationeel niveau betere voorraadbeslissingen worden genomen. ‘Wij kijken continu hoe we voorraadplanners beter en sneller kunnen laten werken’, meldt Supply Chain Planning Manager Mattijs van Vliet van deurenspecialist Skantrae. ‘Dit doen we onder andere door complexe beslissingen zoveel mogelijk te automatiseren.’ Als voorbeeld noemt hij automatische beslisregels voor het bepalen van de extra voorraad die nodig is bij promoties en het anticiperen op vakantiesluitingen bij leveranciers. ‘Dit scheelt planners enorm veel tijd ten opzichte van vroeger, toen ze dat allemaal handmatig moesten bijhouden.’ … … …

Meer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 4 – 2020.