Postpakketten steeds vaker bij een opslagruimte bezorgd

postpakketten

Ondernemers en particulieren kiezen er steeds vaker voor hun postpakketten niet meer thuis te laten bezorgen, maar bij hun opslagruimte. Dat constateert pakketdienst Allsafe, dat opslagruimte regelt voor zowel kleinere pakketjes als grote pallets. Het snelgroeiende bedrijf zag het aantal ontvangen pakketten in twee jaar tijd verdubbelen naar 30.000. ‘Wij worden de vervanger van de buurvrouw en de receptioniste’, aldus directeur Eric Stubbé.

De toename geldt over de hele linie, aldus Allsafe. Het bedrijf werd in 1999 opgericht door Stubbé en telt inmiddels 22 vestigingen. Daar komen er in 2018 nog minstens acht bij, volgens Stubbé, ander andere in Eindhoven, Deventer en Amsterdam. Zowel particulieren als ondernemers maken gebruik van de dienst. Bij de lichtere poststukken is 60 procent zakelijk, 40 procent particulier. De zwaardere stukken worden vooral door zakelijke klanten bij de opslagruimte bezorgd: 80 procent bij pakketten van meer dan 20 kilo, 95 procent bij de pallets.

Hub voor decentrale opslag

Volgens Stubbé zien veel ondernemers de Allsafe-vestigingen als een hub. ‘Ze gebruiken het hoofdkantoor niet meer als centraal opslagpunt waar vanaf alles weer verspreid wordt over klanten of medewerkers in het land, maar laten voorraad en materialen direct bij onze vestigingen in de regio’s bezorgen en slaan het ook dáár op. Zo komen leveringen direct op de plek waar ze moeten zijn en hoeven werknemers niet eerst het halve land door naar een centraal opslagpunt om daar hun gereedschap op te halen of de voorraad aan te vullen’, aldus Stubbé.

De Allsafe-directeur schetst ook de voordelen voor onderhoudsmonteurs en vertegenwoordigers. ‘Een hub dichtbij huis waar alle voorraad ligt en alle benodigde post en pakketten naartoe gestuurd worden, kan hen veel tijd en geld besparen. Zeker als je bedenkt dat het alleen nog maar drukker wordt op de wegen: volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid zal het tijdverlies door files en vertragingen op de grote wegen de komende jaren met bijna 30 procent toenemen. Dan werkt het echt in je voordeel als je minder op de weg hoeft te zitten.’

Webshops

Volgens Stubbé maken ook webshops steeds vaker gebruik van de pakketdienst van Allsafe. ‘Hun voorraad ligt bij ons opgeslagen. Dan is het toch veel logischer dat nieuwe leveringen direct bij ons gebracht worden? Wij zetten het bovendien meteen in de opslagruimte. En als ze iets moeten versturen, geven ze het bij ons af en wij zorgen dat het bij de bezorgdiensten komt. Dat scheelt veel tijd en moeite.’

Aan de andere kant weten ook particulieren Allsafe te vinden. Stubbé: ‘Als je fulltime werkt, is het lastig om thuis te zijn om je bestelling in ontvangst te nemen en voor de bezorger is het niet prettig om drie keer tevergeefs langs hetzelfde adres te moeten. Dan is onze service een uitkomst. Er is altijd iemand aanwezig om een pakketje in ontvangst te nemen en we zette het in je eigen opbergruimte, waar je als klant altijd bij kan. Door onze ruime openingstijden en gunstige ligging aan doorgaande wegen kunnen klanten hun pakketjes snel en makkelijk ophalen, op het moment dat het hen uitkomt.’