Plus past blockchaintechnologie toe voor bananen

Plus bananen

Supermarktorganisatie Plus gaat blockchaintechnologie gebruiken om consumenten te laten zien waar haar bananen precies vandaan komen en welke route ze hebben afgelegd. Ook introduceert Plus dit najaar de eerste Fairtrade- én klimaatneutrale banaan, die dan ook nog eens uit een volledig transparante en traceerbare keten komt.

Nederlanders zijn gek op bananen. In totaal eten we er jaarlijks 1,3 miljard, zo’n 75 tot 80 per persoon. Plus – onlangs voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland – gaat nu samen met leverancier Fyffes en technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM) de hele keten van haar Fairtrade-bananen uit Colombia in kaart brengen. Consumenten kunnen dit najaar inzicht krijgen in het verhaal achter de bananen die ze bij hun Plus-supermarkt kopen.

Behalve het bieden van inzicht in de keten, onderzoekt Plus ook de mogelijkheden van een banaan die zowel Fairtrade als klimaatneutraal is. De bananenteelt kent volgens de supermarktorganisatie verschillende milieu-uitdagingen en de klimaatimpact kan volgens haar nog verder teruggebracht worden. Die impact wordt daarom nu nauwkeurig in kaart gebracht. Vervolgens wordt gekeken waar de CO₂-voetafdruk verminderd kan worden door investeringen in de keten. De resterende klimaatimpact wordt gecompenseerd.

Impact maken

De initiatieven van Plus komen tegemoet aan de vraag van consumenten naar eerlijke en verantwoorde producten waarvan ook de herkomst duidelijk is. Eric Leebeek, commercieel directeur van Plus Retail: ‘Bij Plus staan we voor ‘goed eten’. En goed eten komt uit een gezonde keten. In 2010 maakten wij als eerste Nederlandse supermarkt de keuze om uitsluitend nog Fairtrade-bananen te verkopen. Bananen zijn al jaren het meest verkochte artikel in de supermarkt. Voldoende reden om een volgende stap te zetten, want hier kunnen we impact mee maken.’

Op de foto Joris Schonk (links), commercieel directeur van Fyffes, Eric Leebeek, commercieel directeur van Plus, en Leontien Hasselman-Plugge, CEO van SIM.