Pleidooi voor één Europese spoorwegtaal

Toren van BabelDirecteur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de branchevereniging voor transport, pleit voor de invoering van één Europese spoorwegtaal. Dat bericht het FD van 22 november 2014.

Een Duitse machinist die met zijn vrachttrein de Nederlandse grens passeert, moet daar nu nog plaatsmaken voor een Nederlandse collega. Met dank aan een Europese richtlijn die voorschrijft dat machinisten de lokale taal dienen te spreken.

Dat schiet natuurlijk niet op, zegt directeur Ad Toet. Tal van mondiale infrastructurele projecten maken de komende jaren de verste uithoeken van de wereld steeds beter bereikbaar, maar binnen Europa wordt nog gesteggeld over de spreektaal, schetst Toet het beeld.

De Duitse spoorwegvervoerder DB Schenker stuurde onlangs nog honderdvijftig machinisten op een cursus Nederlands. ‘Dat is toch gekkenwerk’, aldus Toet. ‘Waarom hanteren we niet één Europese spoorwegtaal, net zoals ze dat in de luchtvaart doen? Engels, Duits, wat maakt het uit.’