Platooning: DAF-truck remt dertig keer sneller dan de mens

DAF Trucks en chipfabrikant NXP demonstreerden vorige week tijdens een beurs in München de nieuwste platooning-technologie. Aangekondigd wordt dat de reactiesnelheid van de zelfrijdende volgtruck maar liefst dertig keer hoger ligt dan die van de mens, meldt het Algemeen Dagblad van 11 november 2016.

DAF en NXP toonden hun vorderingen op het gebied van de zelfrijdende technologie tijdens de Münchener Electronica Show. Bij het zogeheten platooning rijden twee of meer trucks als een treintje achter elkaar. Alleen de eerste truck wordt daarbij daadwerkelijk bestuurd; in de trucks erachter zit alleen een chauffeur omdat dat juridisch gezien momenteel nog verplicht is.

De twee samenwerkende bedrijven kondigden aan dat de trucks dertig keer sneller zullen reageren dan mensen. Bij eerdere proeven met platooning moest een truck nog een halve seconde achter zijn voorganger rijden. Dat is 11 meter bij een snelheid van 80 kilometer per uur. Met de nieuwste systemen hebben de volgtrucks genoeg aan 0,3 seconde afstand. Bij 80 kilometer per uur rijden de trucks dan 7 meter achter elkaar.

Intelligente verkeerslichten

Tijdens de demonstratie toonden DAF en NXP ook hoe de trucks communiceren met onder meer intelligente verkeerslichten. Er zijn radarsystemen aan boord die kwetsbare weggebruikers als fietsers en voetgangers extra beschermen. Ook motoren zijn goed te detecteren. Het systeem is bovendien zo ingericht dat het bij een verstoring door andere weggebruikers, of bij een defect in de systemen zelf, veilig tot stilstand komt.