Piekmomentje bij Coolblue: elke seconde een pakketje de deur uit

Topdrukte op de bedrijventerreinen afgelopen maandag. De magazijnen van de webwinkels beleefden op 19 december hun drukste dag ooit. Het AD bezocht het razendsnel groeiende Coolblue en gaf een inkijkje in de achterkant van de interneteconomie.

De totale online bestedingen rond kerst komen dit jaar uit op ruim 925 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en PostNL. De drie weken tot aan kerstavond ligt de weekomzet online 57 procent hoger dan in een gemiddelde week. De maandag vóór kerst is volgens grote webshops als Bol.com en Coolblue standaard de drukste dag in de drukste week. Bij Coolblue ging er op het piekmoment zelfs iedere seconde een pakketje de deur uit.

Drie keer zo druk als normaal

Het bedrijf was daar goed op voorbereid. In het recent nog fors uitgebreide magazijn op een Tilburgs bedrijventerrein stonden maar liefst 270 extra medewerkers paraat en ook de klantenservice en de afdeling ict werden extra bemand. ‘Het is drie keer zo druk als normaal. Alle storingsteams staan paraat’, aldus directeur Pieter Zwart van Coolblue in de krant.

Binnen 5 minuten nadat een klant online een bestelling heeft geplaatst, komt die bestelling bij Coolblue binnen op een monitor in de hal. De computer groepeert de bestellingen in zo slim mogelijke rondjes, een medewerker print die uit. Dan kan de orderpicker aan de slag. Een pakje dat om 23.59 uur besteld is, moet binnen 31 minuten in het laadruim kunnen liggen.

Wennen aan kersthectiek

Het is volgens directeur Zwart voor de webwinkels zaak om te wennen aan de kersthectiek. ‘De drukte van nu is het normaal van morgen.’ Coolblue profiteert ervan, en de consument profiteert volgens Zwart mee. ‘Naarmate meer mensen online bestellen, kunnen we onze dienstverlening verbeteren. Extra service leveren, zoals apparaten inbouwen. En nog sneller bezorgen, in kleinere tijdvakken.’