Picnic profiteert van groei in online boodschappen doen

Picnic

Onlinesupermarkt Picnic maakt een snelle groei door. Vanwege de coronacrisis laten steeds meer mensen hun boodschappen aan huis bezorgen; reden voor Picnic om sneller dan gepland een nieuw distributiecentrum (dc) in Apeldoorn in gebruik te nemen. Ook is er driehonderd man extra personeel aangenomen.

Eind mei moet het nieuwe distributiecentrum op bedrijvenpark Ecofacterij de deuren openen, meldt het AD. Het pand – dat oorspronkelijk pas in december zou opengaan – wordt met 20.000 vierkante meter meteen ook het grootste dc van Picnic. Er komen circa 450 mensen te werken.

‘Hierdoor zijn we in staat dagelijks duizenden extra orders in Apeldoorn te verzamelen’, meldt Picnic-medeoprichter Michiel Muller in het AD. ‘Het is sinds de corona-uitbraak drie keer zo druk als ervoor en ik denk dat de meeste klanten ook na de crisis bij ons blijven. Corona heeft het online boodschappen doen in een stroomversnelling gebracht.’

Picnic-personeel afkomstig van horeca-uitzendbureau

Waar Picnic vóór de crisis nog moeite had om aan personeel te komen, is daar nu geen sprake meer van. Zo werden ruim driehonderd medewerkers van Mise en Place, een uitzendbureau voor horecapersoneel, aangenomen. ‘Heel cru, want in die sector is nu amper werk’, aldus Muller, die verwacht de komende tijd nog veel meer mensen aan te nemen.

Picnic bezorgt momenteel in zo’n 125 steden in Nederland en Duitsland. Het is volgens Muller overigens niet de bedoeling het aantal plaatsen snel uit te breiden. ‘We willen eerst de capaciteit vergroten in gebieden waar we al actief zijn. Maar door de opening van het distributiecentrum in Apeldoorn is de kans groot dat er in die regio op meer locaties kan worden geleverd.’

Vulgraad boodschappenkratjes

Picnic heeft overigens ook het minimale orderbedrag van 25 naar 35 euro verhoogd. Die maatregel heeft te maken met de vulgraad van de boodschappenkratjes. Data wijzen namelijk uit dat bij 25 euro aan bestellingen vaak een tweede krat in het bezorgwagentje nodig is waar amper iets in zit. Muller: ‘Door het orderbedrag te wijzigen naar 35 euro is het tweede krat wél goed gevuld en kunnen we een stuk efficiënter werken.’

Bron: AD