Picnic meet duur van drop-offs in seconden

Picnic wil de duur van drop-offs in seconden kunnen meten. ‘In hele minuten rekenen is voor ons niet voldoende’, zegt Wybe Jan Bleeker van Picnic. Tijdens het evenement Emerce e-Fulfilment & Logistics in Utrecht op 13 oktober 2016 lichtte hij het bezorgmodel van de online supermarkt toe. Het model van Picnic, ook wel omschreven als de disruptor van de boodschappenmarkt en de uitdager van Jumbo en Albert Heijn, drijft op korte stoptijden.

Door Lex Kop

Met speciale bestelauto’s, waarvan de ontwikkeling maar liefst vier jaar duurde, neemt Picnic behalve in Amersfoort nu ook in Utrecht en Almere de bezorging ter hand. De routeplanning vergt vanwege het tijdkritische aspect speciale aandacht. De online retailer kon niet uit de voeten met de bestaande planningssoftware en heeft daarom een student ingeschakeld voor een in-house applicatie. Picnic realiseert zich overigens goed dat hun bezorgmodel ook een keerzijde heeft. Bleeker (foto): ‘In Amsterdam hebben wij niets te zoeken.’

Wie wel iets in de hoofdstad te zoeken heeft, is Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam. Hij vroeg zich af of de groei van online verkopen nu tot files in de woonwijken zal leiden. Volgens verschillende onderzoeken zal dit niet gebeuren, maar een sterke groei van het vervoer met bestelauto’s zit er wel aan te komen, met name in de steden. De oplossing is volgens Ploos van Amstel niet om de consument te beperken in de mogelijke bezorgopties, maar ligt in het toepassen van precisie-logistiek: decentrale planning door chauffeurs en meer gebruikmaken van beschikbare data tijdens het bezorgproces om zo in te kunnen spelen op de actuele situatie.

Bankstel retour

Westwing, een online woonwinkel hoofdzakelijk gericht op vrouwen, heeft een andere logistieke uitdaging. Het plaatst namelijk iedere dag 1500 nieuwe producten online. Na vijf dagen worden de nieuwe artikelen alweer van de webshop gehaald. Een sterk wisselend productassortiment vormt een belangrijk onderdeel van het businessmodel. Het bedrijf blijft daarnaast zeer klantvriendelijk: retouren worden gratis teruggehaald in de ruime termijn van honderd dagen, zelfs een heel bankstel.

Supply chain manager Stephan Spijkers gaf een aantal intrigerende details over het bedrijf. Na de oprichting realiseerde Westwing in vijf jaar tijd een omzet van meer dan 200 miljoen euro. Het heeft inmiddels zeven magazijnen wereldwijd. Deze groei kan alleen gerealiseerd worden door een nauwe samenwerking met alle leveranciers en door een strikt assortimentsbeheer.

Omni-channel

Jacco Timmerman - BCCJacco Timmerman, Logistic & After Sales Director bij BCC Elektro-speciaalzaken (foto), ging in op de omni-channel aanpak van BCC. Het bedrijf verkoopt al decennia consumentenelektronica, online en via zo’n zeventig fysieke winkels. Hij gaf een interessant voorbeeld over de relatie tussen winkels en online verkoop: bij het openen van een nieuwe winkel in Tilburg zag BCC de online verkopen in die regio met 25 procent stijgen. Timmerman bevestigde dat bij een omni-channel-aanpak de ICT-systemen nog belangrijker zijn, maar dat het ook noodzakelijk is om de complexiteit van die systemen te beperken. Voorraadinformatie en -sturing vergt natuurlijk speciale aandacht om zeker te stellen dat de online consument ook bediend kan worden. Hij benadrukte echter ook dat ondanks alle nieuwe ontwikkelingen sommige dingen niet veranderen: ‘Het is en blijft gewoon mensenwerk.’

Onderzoekscijfers

Gedurende het evenement werden ook genoeg cijfers gepresenteerd. Dagvoorzitter Nando van Essen trapte af met de toekomstverwachtingen van online verkopen. Daarbij spant China de kroon: in 2019 wordt verwacht dat meer dan 30 procent van de aankopen online zijn, tegen 13 procent in 2014. De koploper in Europa is Engeland, die in 2019 op 19 procent zit, tegen 13 procent in 2014.

De Nederlandse cijfers, 6 procent in 2019 tegen 4 procent in 2014, zijn in vergelijking hiermee nogal bescheiden, maar betekenen wel een groei van 50 procent. Van Essen citeerde een RSM-onderzoek uit 2016 waaruit met name blijkt welke uitdagingen de marktpartijen onder meer zien bij e-fulfilment: als grootste uitdaging wordt het omgaan met klantspecifieke eisen genoemd. Daarnaast het omgaan met een sterke groei van volumes en opvallend genoeg ook de ICT-systemen. Levertijden en retourenmanagement worden pas daarna genoemd.

Peter Lagey van het Vlaams Instituut van de Logistiek gaf de resultaten van het E-Green-project, recentelijk uitgevoerd onder 700 online consumenten. Respondenten moesten aangeven wat zij het belangrijkst vonden aan de bezorging van hun bestelling. Zoals te verwachten, kwamen de verzendkosten als belangrijkste factor bovenaan, maar opmerkelijk genoeg was de levertermijn voor 80 procent van de ondervraagden niet dringend; deze kwam pas op de vijfde plaats. Dat roept vragen op over het huidige streven naar nog kortere levertermijnen.

En kan het ondanks de groei van het aantal leveringen toch duurzaam blijven? Uit het onderzoek bleek namelijk dat de ondervraagden zich best ergeren aan de hoeveelheid verpakking die gebruikt wordt. Daarnaast helpt bundelen van volume in schaars bevolkte gebieden, meer gebruik van afhaalpunten en het afzetten van de motor bij het afleveren, in plaats van deze stationair te laten draaien.

Lex Kop is interim-supply chain director