Pick-uppoints supermarkten zijn geen succes

Nederlandse supermarkten hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de realisatie van pick-uppoints. In de praktijk blijken deze echter weinig rendabel. Toch houden de supers vast aan hun afhaal-punten, uit concurrentieoverwegingen. Dat bericht het FD op 6 oktober 2016.

Iedere zichzelf respecterende supermarkt heeft vandaag de dag een afhaalpunt voor boodschappen. Maar de kosten van de pick-uppoints zijn hoog en onder aan de streep kósten ze alleen maar geld, berekende het FD. Veruit de meeste klanten, circa 80 procent, geven de voorkeur aan thuisbezorging. Dat zelf afhalen goedkoper is, lijkt daarbij nauwelijks een rol te spelen.

Toch blijven de supermarkten nog altijd investeren in hun afhaalpunten. Jumbo telt er inmiddels 285 en breidt dat aantal nog altijd uit. Plus opende recent zijn honderdste punt. Het bedrijf is bovendien een proef begonnen met een expresdienst waarbij klanten bestellingen nog dezelfde dag bij hun supermarkt kunnen ophalen.

Webwinkelen loont niet

Het wordt volgens het FD niet hardop uitgesproken, maar de meeste ketens maken er geen geheim van dat het webwinkelen inderdaad niet loont. Toch blijven de supermarktketens er geld in steken. Ze vinden dat ze de service wel móeten aanbieden, simpelweg omdat ze vrezen dat de klant anders naar de concurrentie overstapt.