Philips ziet duurzaamheid als groeistimulator

Met een nieuwe strategie wil Philips bewerkstelligen dat in 2020 70 procent van de omzet uit duurzame producten komt. Circulaire producten en diensten zouden goed moeten zijn voor 15 procent. Het concern ziet duurzaamheid als stimulator van groei, bericht DuurzaamBedrijfsleven.nl op 20 juni 2016.

‘Healthy people, sustainable planet’ is de naam die Philips aan het plan gaf. Het concern zet hierbij in op duurzame producten, een duurzame bedrijfsvoering en een duurzame supply chain. CEO Frans van Houten en Global Head of Sustainability Henk de Bruin ontvouwden de duurzaamheidsstrategie tijdens een webinar voor journalisten en investeerders.

Vorig jaar bedroeg de omzet uit duurzame producten 13 miljard euro; 54 procent van de totale omzet van het bedrijf. Philips investeerde toen bijna een half miljard euro in duurzame innovatie. Om in 2020 op 70 procent uit te komen, kiest Philips voor eco-design, duurzaam energieverbruik en circulaire businessmodellen en diensten.

Klimaatneutraal in 2020

Na de klimaattop COP21 beloofde Philips al in 2020 klimaatneutraal te werken. Alle stroomverbruik moet tegen die tijd bijvoorbeeld hernieuwbaar zijn. In de VS is dat door een groot nieuw leveringscontract eind 2016 al gerealiseerd, aldus De Bruin. Op logistiek vlak wordt de CO2-uitstoot teruggedrongen, door minder luchttransport en schonere brandstoffen voor het maritieme vervoer.

Overigens startte Philips al in 2004 met het verduurzamen van de eigen supply chain. Dat leidde tot een programma waarin leveranciers worden aangesproken op hun prestaties en compliance. Ook streeft het concern ernaar om zelf zoveel mogelijk circulair in te kopen en vermijd het het werken met bijvoorbeeld conflictmineralen.