Philips neemt afstand van Senseo

Philips verkoopt zijn belang in de merknaam Senseo voor 170 miljoen euro aan zijn partner Sara Lee. De koffiemaker gaat alleen verder met het merk, in een poging concurrent Nespresso af te troeven. Dat meldt het Financieele Dagblad op 27 januari 2012.

De teller van verkochte Senseo-apparaten staat inmiddels op 33 miljoen, maar de Senseo is achterop geraakt. De verkopen bleven op peil doordat het apparaat op steeds meer markten werd geïntroduceerd. Philips heeft moeite huishoudens te verleiden een nieuw exemplaar te komen. Die kiezen liever voor Nespress-apparaten, die meer koffiesmaken bieden.

Philips blijft tot 2020 exclusief Senseo-apparaten maken en zal ook blijven investeren in verbetering van de apparaten. De verhoudingen zijn wel gewijzigd. Volgens merkenkenner Rik Riezebos van Brand Capital is het moeilijk om dingen van de grond te krijgen bij co-branding omdat er meerder kapiteins zijn met verschillende belangen. ‘Volledig controle is heel belangrijk, zeker als je een belangrijk afezetkanaal wilt beschermen en de strijd met Nespresso wil aangaan. Je kan veel beter impulsen geven aan een merk als je orders kan geven.’