Philips bewijst: maakindustrie heeft ook hier toekomst

Ook in landen met hoge lonen is er toekomst voor de maakindustrie, dankzij slimme automatisering. In Drachten levert Philips het bewijs, bericht het FD van 30 oktober 2014.

De scheerapparatenfabriek van Philips in Drachten telt honderdvijftig robots, en er komen er steeds meer. Ook investeerde het bedrijf in machines die geen robots zijn, maar die het proces wel ‘slimmer’ maken. Dankzij deze automatisering en robotisering is de fabriek de oogappel van de maakindustrie in Nederland. En ook in het buitenland valt de fabriek op. Niets voor niets kreeg vestigingsdirecteur Rob Karsmakers eind oktober in Düsseldorf de European Manufacturing Leadership Award 2014 uitgereikt. Hij werd voor de prijs genomineerd door TNO.

Karsmakers geldt als een sleutelfiguur achter de beslissing de productie van scheerapparaten van China terug naar Drachten te halen. Al sinds 1950 vond de productie plaats in Drachten. Tien jaar geleden verhuisde Philips de assemblage van de modellen voor het middensegment van de markt naar China. Begin 2012 verraste Karsmakers de werknemers in Drachten echter met de mededeling dat deze scheerapparaten voor de Europese markt voortaan weer uit de fabriek in Friesland zouden komen.

Het terughalen van een deel van de productie gebeurde uit kostenoverwegingen én omdat produceren dicht bij de markt en ontwikkelingscentra voordelen biedt. Bovendien vinden in Europa ook gemakkelijker de innovaties plaats die voor Philips van belang zijn.

‘Een sterk punt van Europa zijn de conceptuele innovaties’, aldus Karsmakers in het FD. ‘Er zijn sneller doorbraken in de architectuur van producten en processen.’

Procesindustrie

De duurdere scheerapparaten worden tegenwoordig gemaakt in wat Karsmakers ‘procesindustrie’ noemt. Robots spelen daarin een centrale rol. ‘De robotisering heeft geholpen om de assemblage een procesindustrieel karakter te geven’, zegt Karsmakers. ‘De consequentie van deze verschuiving is dat we kostencompetitief kunnen werken.’

Toch werken er bij Philips in Drachten nog altijd tweeduizend mensen. Achthonderd daarvan worden ingezet voor het ontwikkelen van nieuwe consumer lifestyle-producten. ‘Het bij elkaar hebben van de fabriek en het laboratorium is van wezenlijk belang voor succes’, meldt Jack van Strien, CEO personal care bij Philips, aan het FD. Volgens de CEO geldt dat hoe meer innovatie er in de producten zit en hoe geavanceerder die producten zijn, hoe belangrijker het is dat innovatie en productie bij elkaar zitten. Dit omdat er dan meer leermomenten zijn.