Peter Tielemans, Involvation: ‘Denken in scenario’s maakt weerbaar’

Denken in scenario's maakt weerbaar

Als de afgelopen twee jaar ons iets heeft geleerd dan is het wel dat organisaties kwetsbaar zijn. Daarom denken steeds meer organisaties in termen van scenario’s, aldus Peter Tielemans van Involvation. ‘Wat doen we als Shanghai door corona bijvoorbeeld nog langer dicht blijft?’ Door die scenario’s in kaart te brengen, moeten organisaties steeds beter weerbaar en aanpasbaar worden. ‘Zoek alleen niet naar een quick fix, die is er niet.’

Organisaties zijn zich extreem bewust van hun kwetsbaarheid, zegt Tielemans, Principal Consultant bij Involvation. ‘Door Covid-19 vielen bijvoorbeeld productiefaciliteiten stil, ontstonden er onzekerheden in de keten en droogden vraag en aanbod soms op. En dat werd versterkt door specifieke gevallen, zoals de blokkade van het Suezkanaal maar nu ook de oorlog in Oekraïne waardoor brandstof heel duur is geworden.’

Digitalisering is enabler

Niet alleen denkt Involvation mee in de visie en processen die een organisatie voorbereiden op de toekomst, het gaat natuurlijk ook over de vraag: hoe kan IT ons hierin ondersteunen? ‘Het berekenen en analyseren van scenario’s is natuurlijk steeds makkelijker. Waar je vroeger nog een weekend moest wachten op de uitkomsten, bereken je dat nu real-time door. Digitalisering is echt een enabler voor weerbaarheid.’

Maar die vrijblijvendheid is er wel een beetje af, aldus Tielemans. ‘Twee jaar geleden hadden organisaties het idee: dat doen we wel een keer. Maar nu is er echt het besef dat ze sneller moeten kunnen acteren. Daarvoor hebben ze grotere rekenkracht en moderne tooling nodig om die nieuwe processen vorm te geven en in te richten. En ik denk dat dit alleen maar gaat versnellen. Iedereen is weer vol in de go-modus.’

Trendinterview: ‘Denken in scenario’s maakt weerbaar’

Het hele trendinterview met Peter Tielemans van Involvation lezen? Vul hieronder je gegevens in en ontvang het volledige interview ‘Denken in scenario’s maakt weerbaar’ in je mailbox.

Deze trend werd gepitcht tijdens het SCM Trend Diner 2022 op 1 september.

Alle trendvisies van Supply Chain Magazine vind je hier.