Peter Korte: ‘Continu samen processen verbeteren’

Peter Korte

Peter Korte (47) is de nieuwe directeur Operations bij Lekkerland Nederland. De voormalige general manager Life Sciences & Healthcare Netherlands bij DHL Supply Chain is bij Lekkerland verantwoordelijk voor drie distributiecentra, het distributienetwerk, supply chain planning en customer service met in totaal ongeveer 700 medewerkers.

JE STAPT NA ZESTIEN JAAR OVER…?

‘Binnen DHL heb ik de afgelopen zestien jaar zowel operations- als accountmanagementfuncties gehad in veel verschillende industriesectoren. Na zes jaar in de functie van general manager werd het tijd voor mij om naar een volgende rol te gaan, maar ik had geen haast. Op een zeker moment benaderde een recruiter mij voor de functie van operations-directeur bij Lekkerland. De inhoud van de functie sprak mij erg aan. Het geeft me de mogelijkheid om mijn ervaring verder te verbreden in een andere omgeving en tegelijkertijd mijn eigen kennis in te zetten om dit bedrijf te helpen transformeren naar een klantgerichtere cultuur met robuuste en innovatieve processen. Bovendien had ik een goede klik met alle gesprekspartners en ik houd van de ondernemende cultuur die er heerst.’

WAT GA JE BIJ LEKKERLAND DOEN?

‘Lekkerland richt zich op ondernemers die gemak willen bieden aan consumenten die onderweg zijn; bijvoorbeeld met de auto of het openbaar vervoer, of een sportclub, bioscoop, winkelcentrum of iets dergelijks bezoeken. Voor deze ondernemers biedt Lekkerland als groothandel, logistiek dienstverlener en leverancier van retail enablement services een breed dienstenpakket aan in het zogenoemde on-the-go-segment. Zo helpt Lekkerland ondernemers met het maken van de juiste keuze van het assortiment, met het bepalen van de optimale schap- en winkelinrichting, training van personeel voor versafdelingen en met promotionele programma’s. Lekkerland is ooit groot geworden in rook- en zoetwaren, maar heeft de afgelopen jaren fors ingezet op foodservice. Momenteel concretiseren we onze strategie voor groeiversnelling in dit segment. Mijn rol is om te bepalen hoe we vanuit operations-oogpunt hierin het beste kunnen meebewegen voor wat betreft het logistieke concept en de bijbehorende processen. Ik ben verantwoordelijk voor drie distributiecentra, het distributienetwerk, supply chain planning en customer service met in totaal ongeveer 700 medewerkers.’

WAT WIL JE BEREIKEN?

‘Als ik over een paar jaar terugkijk, wil ik de logistieke oplossing om de groei te realiseren, hebben geïmplementeerd. Ik ben tevreden als we een klantgerichte organisatie hebben, waar onze medewerkers tot op werkvloerniveau snappen hoe ze bijdragen aan het succes van de onderneming en hoe ze het verschil kunnen maken voor onze klanten. Als leidinggevende probeer ik altijd een goede balans te vinden tussen respect en resultaat door op basis van feiten te sturen, mensen aan hun afspraken te houden en continu samen processen te verbeteren.’