Passie voor westerns

‘Working hard for something we don’t care about is called stress; working hard for something we love is called passion.’ Zo luidt een treffende uitspraak van Simon Sinek, de bekende auteur en spreker bij TED Talk. De grote vraag is natuurlijk of je weet wat je passie is, waar je voor wilt gaan en wat de bijbehorende job precies inhoudt.

Aan jonge kinderen stellen volwassenen vaak de onmogelijke vraag wat ze willen worden als ze later groot zijn. Toen ík vijftien was deed ik op de middelbare school een beroepskeuzetest. De uitkomst was dat ik óf filmregisseur óf fabrieksdirecteur zou moeten worden.

De studiekeuzebegeleider vertelde mij dat een carrière in de filmwereld behoorlijk onzeker was en adviseerde om bedrijfskunde te gaan studeren en fabrieksdirecteur te worden. Na het gymnasium ben ik inderdaad technische bedrijfskunde gaan studeren en vervolgens de uitgeefwereld ingerold om over de wereld van supply chain- en fabrieksdirecteuren te schrijven.

Ondertussen heb ik ook het nodige aan mijn passie voor films gedaan. Vlak na het studieadvies heb ik voor mijn eindexamen Nederlands een hooggewaardeerd essay geschreven over Sergio Leone, filmregisseur van de bekende western Once Upon a Time in the West. In 2009 hoorde ik filmregisseur Martin Koolhoven, destijds bekend van de film Oorlogswinter, in de tv-talkshow De Wereld Draait Door zeggen dat hij de grootste fan van Sergio Leone in Nederland was. Ik heb hem daarop een brief geschreven en zijn claim in twijfel getrokken. Helaas kreeg ik toen geen reactie van Koolhoven.

Western-thriller Brimstone

In 2011 kwam ik naar aanleiding van een discussie over realistische western-stripboeken via Twitter wél met Koolhoven in contact. Niet lang daarna vroeg hij of ik zijn scenario voor de western-thriller Brimstone wilde lezen. Op dat moment was nog niet duidelijk waar het verhaal zich zou moeten afspelen. Aangezien ikzelf in de Verenigde Staten vele Nationale Parken en filmlocaties van westerns had bezocht, had ik wel ideeën voor de situering van zijn film. Na wat research kwam ik erachter dat zich aan het einde van de 19e eeuw Nederlandse enclaves in de staat South Dakota bevonden, een perfect gegeven voor deze protestantse western.

Voor de vier verschillende hoofdstukken in het filmscenario heb ik met landschapsfoto’s en soms ook historische foto’s van gebouwen de locaties gevisualiseerd. Daarnaast plaatste ik de locaties in het verhaal van Brimstone op een geografische kaart met de staten van de VS om weer te geven waar het zich precies afspeelde. Ook creëerde ik ter visualisatie verschillende moodboards met foto’s en afbeeldingen op de website Pinterest.

Een extra uitdaging voor Koolhoven was dat hij – ondanks het uiteindelijke budget van 12 miljoen euro – niet het geld had om Brimstone in de VS te draaien. Dus startte ik een zoektocht naar alternatieve filmlocaties in Europa: Spanje, Hongarije, Roemenië, Duitsland, Zweden en de Alpen. Uiteindelijk heeft mijn input ertoe geleid dat ik als researcher een mooie plek op de aftiteling van de film kreeg én een invitatie voor de wereldpremière (en afterparty) op het filmfestival in Venetië afgelopen september.

Visualisatie

Het is mooi om te zien dat ik een steentje bij heb kunnen dragen aan deze fenomenale western met internationale cast die zich kan meten met Once Upon a Time in the West. Begin dit jaar is Brimstone in Nederland en later in de VS in de bioscoop te zien. Door de research voor deze film realiseerde ik me ook weer eens hoe belangrijk visualisatie is. Binnen Supply Chain Media pas ik veelvuldig visualisaties, zoals mindmaps en metrokaarten, toe om complexe materie duidelijk te krijgen. En ook het belang van storytelling pas ik toe om een boodschap in business effectief over te brengen. De Franse filmregisseur Jean Luc Godard zei ooit over storytelling heel treffend: ‘Sometimes reality is too complex. Stories give it form.’

De uitkomst van de beroepskeuzetest van ruim dertig jaar geleden zat er niet ver naast. Van mijn bedrijf Supply Chain Media heb ik een betaalde hobby kunnen maken en mijn werk voor Brimstone en eventuele opvolgers beschouw ik als een (voorlopig) onbetaalde hobby. Voor beide heb ik een passie, die zich blijkbaar goed laat combineren.

ir. Martijn Lofvers
uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl