Pakketbezorging wordt straks nog sneller

stijgende pakkettarieven

Er gaat nog veel meer veranderen op het gebied van pakketbezorging. Zo wordt het afleveren van pakketten de komende jaren nog sneller, milieuvriendelijker én goedkoper. Dat schrijven consultants van adviesbureau Roland Berger in een recente studie naar ontwikkelingen op het gebied van bezorging.

 De massale opkomst van internetwinkelen leidde de afgelopen jaren al tot een revolutie in de pakketbezorging. Bestellingen worden vaak al op dezelfde dag, soms zelfs binnen één of twee uur, thuisbezorgd. The last mile, het traject van het distributiecentrum tot aan de voordeur van de consument, wordt het nieuwe strijdtoneel van de logistiek, verwachten auteurs Casper Veenman en René Seyger. Dat bericht het FD van 30 juni 2017.

Het vervoer naar de consument toe beslaat ongeveer 60 procent van de logistieke kosten. ‘Niet alleen de volumes, ook de marges zijn significant hoger in deze laatste meters dan op lange afstanden’, stellen Veenman en Seygers. Geen wonder dat steeds meer bedrijven zich op deze snelgroeiende markt storten. ‘De gevestigde orde valt steeds vaker ten prooi aan zij-aanvallen van nieuwe slimme spelers die (tevens financieel) flexibeler zijn’, aldus de auteurs.

Zo heeft taxibedrijf Uber in het Verenigd Koninkrijk al busjes van Uber-Cargo rondrijden die razendsnel pakketten afleveren. Ook zijn er start-ups als Brenger en JustCargo, die particuliere chauffeurs inschakelen om pakjes te bezorgen. En niet te vergeten de Amerikaanse webgigant Amazon, die als eerste drones inzette voor de bezorging. Het bedrijf investeert miljarden in logistiek en bezorgt inmiddels in verschillende landen zelf zijn goederen.

Slimme brievenbussen aan huis

De bezorging kan echter nog altijd veel efficiënter en dus goedkoper, menen Veenman en Seyger. Zo kan vrachtruimte veel beter worden benut. Ook de bereikbaarheid van de consument kan beter, volgens het tweetal. Met bijvoorbeeld slimme brievenbussen aan huis. Een pakkettenautomaat voor de hele buurt is ook een optie; PostNL experimenteert ermee in Almere. Bij DHL worden proeven gehouden waarbij de achterbak van een auto als deponeerpunt dient.

De auteurs pleiten ook voor meer samenwerking door Nederlandse logistieke partijen, om daarmee te komen tot een efficiëntere en milieuvriendelijkere manier van pakketbezorging. Ze schetsen in hun rapport dan ook een toekomstbeeld waarbij pakketten van verschillende leveranciers worden verzameld in geautomatiseerde distributiecentra aan de rand van steden, vanwaar ze vervolgens door lokale vervoerders naar de consument worden gebracht.