Pakketbezorging: drone versus persoonlijk contact

Waar DHL op 24 september 2014 nog bekendmaakte een drone in te zetten voor pakketvervoer naar een Duits Waddeneiland, stelt TNT in een nieuwe campagne juist het menselijk contact voorop bij pakketbezorging. ‘The People Network’ is dan ook de nieuwe slogan van de express dienstverlener.

‘We hebben een heldere strategie waarin we focussen op ons sterkste punt: onze mensen en de persoonlijke wijze waarop ze de klant tegemoet treden. Klanten zijn geen streepjescodes en wij zijn geen robots’, meldt CEO Tex Gunning van TNT over de nieuwe merkidentiteit van het bedrijf. ‘We beseffen allemaal wat onze klanten willen: meer business. Wij geven de klant tijd en aandacht, en dat onderscheidt ons van anderen. Wij zijn The People Network.’

Een grote Europese reclamecampagne ondersteunt de TNT-overtuiging  dat persoonlijk contact het verschil maakt in de hedendaagse pakketbezorging. Managing director Dick van der Lecq van reclamebureau Etcetera/DDB: ‘Vroeger kochten klanten producten of merken. Nu koopt de klant heel bewust een bedrijf. Hij kiest voor het DNA en de mensen achter het merk. In gesprekken met tientallen TNT-medewerkers werd duidelijk dat hun benadering van de klant is samen te vatten in één concept: de menselijke vervoerder.’

Parcelkopter

De TNT-overtuiging staat in schril contrast met een proefproject van DHL. Dat maakte vorige week bekend een drone in te zetten voor pakketvervoer naar het Duitse Waddeneiland Juist. Binnenkort zullen medicijnen en andere dringend benodigde goederen geleverd worden door een DHL Parcelkopter. De vlucht zal volledig automatisch verlopen, zonder tussenkomst van een piloot. Wel wordt de Parcelkopter uit veiligheidsoverwegingen gedurende de hele vlucht gevolgd door een mobiel grondstation in Norddeich. Indien nodig kan er direct handmatig ingegrepen worden.