Pakketbezorging bij afhaalpunt wint aan populariteit

afhaalpunt

Hoewel de meerderheid zijn pakketten thuis laat bezorgen, kiezen steeds meer mensen voor een afhaalpunt. Zo’n 43 procent beschouwt dit ook als de meest milieuvriendelijke aflevermethode. Voor 22 procent is de mogelijkheid om te kiezen voor een afhaalpunt ook van invloed op de aankoopbeslissing. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese pakketservice Mondial Relay in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos onder duizend Nederlandse consumenten.

Uit het onderzoek van Mondial Relay, met zo’n duizend afhaalpunten sinds dit jaar ook actief op de Nederlandse markt, blijkt eens te meer dat Nederlanders graag online shoppen. Maar liefst 45 procent koopt zowel online als in de winkel en bijna 20 procent koopt vrijwel alles online. Kleding, huishoudelijke apparatuur en IT-producten zijn het meest populair. Bijna 90 procent van de respondenten doet regelmatig aankopen via grotere spelers zoals Bol.com, Coolblue.nl en Marktplaats.

Ruim 80 procent van de mensen laat aankopen meestal thuisbezorgen omdat het niks extra’s kost en zij zich dan niet hoeven te verplaatsen. Toch kiest 59 procent ook regelmatig voor een afhaalpunt omdat ze dan zelf de vrijheid hebben om te kiezen waar en wanneer ze een pakket ophalen. Voor een derde van de mensen is een afhaalpunt een goede optie wanneer het gaat om een pakket dat de postbode niet in de brievenbus kan doen en wanneer er niemand thuis is om het in ontvangst te nemen.

Afhaalpunt meestal dichtbij

Om een pakket op te halen bij een afhaalpunt hoeven de meeste mensen minder dan een kilometer af te leggen. Dat wordt dan vooral per fiets of lopend gedaan. In de meeste gevallen combineren mensen dit ook met een bezoek aan een andere winkel. Gemiddeld brengen of halen mensen vijf keer per maand een pakketje naar een winkel of afhaalpunt.

MVO-beleid bedrijf heeft amper invloed

Wat bedrijven in een webwinkel communiceren over hun MVO-beleid is bij slechts 12 procent van de mensen van invloed op hun aankoopbeslissing. Wel gaat 45 procent van de mensen lopen of neemt de fiets als ze een pakketje gaan halen of brengen om de invloed van online winkelen op het milieu te beperken.

afhaalpunt