Pakjesbus bij voordeur maakt het klanten webwinkels makkelijk

Er komen steeds meer mogelijkheden voor klanten van webwinkels om hun groeiende aantal aankopen in ontvangst te nemen. Bezorger DHL plaatst nog dit najaar zijn eigen pakjesautomaten in Nederland. Volgend jaar komen daar de pakjesbussen bij, een brievenbus voor pakketten bij je voordeur. Dat meldt het AD van 4 juli 2014.

De pakjesbus – zo groot als een keukenkastje – zorgt ervoor dat de onlineklant geen bestelling meer misloopt. In Duitsland is de Parcelbox van Deutsche Post-dochter DHL al een succes. Consumenten met een huis met voortuin kunnen als eerste van deze dienst gebruikmaken. Ze kunnen de pakjesbus kopen of huren. De bezorger opent de bus met een code die op een keycard staat om het pakket erin te plaatsen. De ontvanger kan het pakketje er ook weer in kwijt als hij het wil retourneren.

‘We moeten af van het idee dat de bezorgdienst wel even zal vertellen wanneer je onlinebestelling bij jou wordt afgeleverd en dat je dan thuis moet zijn’, zegt woordvoerder Ewout Blaauw van DHL in het AD. ‘We zijn bezig onze diensten meer af te stemmen op de behoeften van de klant. Dat vermindert ook het aantal keren dat een pakket op en neer moet.’

Het aantal pakketten dat jaarlijks wordt verstuurd gaat inmiddels richting de tweehonderd miljoen. Met de markt groeien ook de haal- en brengmogelijkheden. De Buren heeft inmiddels op vijftig locaties afhaalkluisjes; DHL plaatst dit najaar al 25 vergelijkbare kluisjeswanden bij winkelcentra, op stations en bedrijventerreinen.

Ook het aantal pakketpunten in supermarkt, tabakszaak, bouwmarkt en benzinepomp neemt snel toe. PostNL heeft sinds begin dit jaar driehonderd pakketpunten geopend en wil toe naar een aantal van drieduizend in 2018.  Met de postkantoren meegerekend, komt PostNL dan op een aantal van vierduizend haal- en brengpunten. Daarnaast doet PostNL momenteel een proef met een pakjesautomaat op het station van Almere.

UPS-dochter Kiala heeft zevenhonderd afhaalpunten in Nederland. Vanaf 2016 wordt er uitgebreid en zal bovendien de naam veranderen in UPS Access Points. Ook Selektvracht heeft een nieuwe naam. Eigenaar DHL gaat met de pakjes verder onder de naam DHL Parcel. DHL telt nu ruim duizend servicepunten in Nederland, maar verwacht dit aantal eind volgend jaar verdubbeld te hebben.