‘Packing stream’ laat webklant live meekijken bij Montapacking

Live contact met de logistiek medewerker die jouw online aankoop behandelt. Het is mogelijk met de nieuwe tool ‘packing stream’ van e-commercebedrijf Montapacking dat de logistiek voor 322 webwinkels verzorgt.

Met de opmerkelijke tool wordt via een videoverbinding contact gelegd tussen de webklant en degene die op dat moment de order inpakt. Na een aankoop krijgt de klant op een bepaald moment een mail of sms-bericht. Bij het openen van het bericht wordt het livestream videocontact gelegd door op een linkje te klikken. De klant staat dan direct in contact met de logistiek medewerker en kan het inpakproces volgen en eventueel een reactie geven. De logistiek medewerker wordt overigens niet volledig in beeld gebracht: alleen diens handen zijn te zien.

‘De nieuwe tool is naast functioneel ook leuk’, meldt directeur Edwin van der Ham van Montapacking. ‘Het sluit aan bij onze missie; we willen niet alleen onze logistieke processen verbeteren, we willen de logistiek ook net een beetje leuker maken. Zowel voor onze klanten, alsook voor de eigen medewerkers.’ Het werken met de nieuwe tool gaat automatisch en heeft dan ook geen invloed op de snelheid van het logistieke proces. De vestiging in Waspik heeft momenteel de primeur van de packing stream.

Live kijkje achter de schermen

Bij Montapacking werken ruim tweehonderd logistiek medewerkers die dag en nacht de pakketten van klanten behandelen. ‘Als klant bij een webwinkel heb je vaak geen idee wat zich achter de logistieke schermen afspeelt. Misschien wil je het ook helemaal niet weten, maar voor wie het wel interesseert, geeft deze nieuwe tool een leuk live kijkje achter de schermen van het inpakbedrijf’, aldus Van der Ham. Omdat de medewerkers zelf discreet in beeld gebracht worden, ervaren zij het feit dat er een camera op ze gericht staat niet als een probleem.

Volgens Van der Ham zit er ook een diepere filosofie achter. ‘Packing stream verlengt de vreugde van het aankoopproces. Hoe blij ben je op het moment dat de order van je nieuwe iPhone 6S plus is verzonden. Maar dan begint het wachten. Soms een dag, soms langer. Hoe leuk is het dan als er een sms’je op je oude iPhone verschijnt dat je live kunt meekijken hoe jouw spiksplinternieuwe iPhone wordt verpakt en verzonden. Het verlengt de aankoopvreugde.’

Videocare

Met de tool biedt Montapacking als eerste en enige in de logistieke markt ook videocare. Het stelt de consument in staat direct via de live videoverbinding zijn waardering uit te spreken over het werk en de medewerkers. ‘Iedereen kent webcare, maar daar kunnen we nu met deze vinding videocare als klantcontactkanaal aan toevoegen. Dit maakt het logistieke proces voor zowel de klant als onze mensen persoonlijker, leuker en transparant’, aldus Van der Ham.