Pabo optimaliseert voorraad voor online retailing

Pabo, leverancier van erotische lifestyle-artikelen, maakte de afgelopen jaren de transitie van postorder- naar e-commercebedrijf. Om de voorraad beter onder controle te krijgen, werd recent de optimalisatiesoftware van Slimstock geïmplementeerd. Hierdoor steeg de beschikbaarheid van 85 naar 93 procent, met als gevolg een betere serviceverlening en een hogere klanttevredenheid.

Pabo is net als groothandel Scala en de winkels van Christine le Duc onderdeel van de Beate Uhse-groep. Vanuit het Europese distributiecentrum in Walsoorden levert Pabo jaarlijks anderhalf miljoen orders uit. Inmiddels wordt 83 procent van de omzet gehaald uit onlineverkopen. Nederland, België, Frankrijk en Duitsland zijn de belangrijkste afzetmarkten.

Het assortiment telt ruim vijftienduizend SKU’s, variërend van lingerie en kleding tot erotische speeltjes. Een deel hiervan wordt ‘ ingekocht’ bij zusterbedrijf Scala, sinds 2001 klant bij Slimstock. ‘Onze purchase forecast wordt ’s nachts vertaald naar een forecast voor Scala’, vertelt Dean Wielens, director operations bij Pabo. ‘Als we hier een wijziging doorvoeren, zie je dit de volgende dag al terug in de forecast van Scala. Beide forecasts zijn dus volledig geïntegreerd, waardoor er scherper wordt ingekocht.’

Cruciaal

Door de groei van de e-commerce-activiteiten werd het steeds lastiger een betrouwbare forecast te maken, meldt Wielens. Vanwege de grilligheid van de markt en de leadtimes van gemiddeld twee tot drie maanden, is dat echter wel van cruciaal belang voor Pabo. Om de beschikbaarheid van het assortiment structureel, maar vooral tijdens seizoenen als Kerst, fors te verhogen, besloot Pabo daarom Slim4 van Slimstock te implementeren. ‘Een keuze die mede werd bepaald op basis van de goede resultaten bij Scala’, aldus Wielens.

Amper een half jaar na de implementatie van de voorraadoptimalisatiesoftware ligt de beschikbaarheid in het dc dankzij een stijging van 5 procent ruim boven de target. De servicegraad steeg tot ruim 95 procent, terwijl het aantal deeltijdleveringen werd gehalveerd. ‘De klanttevredenheid is hierdoor enorm gestegen’, stelt Wielens. Dit werd bereikt doordat Pabo met Slim4 proactief stuurt op uitzonderingen. Er wordt nu veel efficiënter gewerkt, aldus Wielens.

Het effect van die betere beheersbaarheid is ook merkbaar in andere kanalen van de Beate Uhse-groep. Doordat de forecast van Pabo veel nauwkeuriger is, wordt minder voorraad onterecht ‘weggesnoept’ bij zusterbedrijf Scala. Mede daardoor is het aantal nee-verkopen in de winkels van Christine le Duc gedaald. Wielens: ‘De volgende stap is de aansluiting van de winkels op Slim4. Pas dan kunnen we écht aan geïntegreerde voorraadaansturing doen over de hele keten heen: distributiecentrum, webshop en winkels.’