OVV: Containerschepen moeten Wadden mijden bij noordwesterstorm

containerschepen

Containerschepen doen er goed aan bij een noordwesterstorm niet te dicht langs de Waddeneilanden te varen. De zuidelijke route brengt bij deze weersomstandigheden voor grote schepen te veel risico met zich mee. Ook moet het Waddengebied beschermd worden tegen dergelijke incidenten, meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

De aanbevelingen van de Onderzoeksraad zijn het resultaat van een onderzoek naar een ongeluk met het containerschip MSC Zoe begin januari 2019. In een storm verloor het schip 342 containers, met in totaal 3 miljoen kilo lading. Dit leidde tot grote vervuiling van de stranden van de Waddeneilanden. De containers sloegen overboord als gevolg van een noordwesterstorm en hoge golven. Die stelden de containers, het schip en de sjorsystemen bloot aan ‘extreme krachten’.

De Onderzoeksraad acht de kans groot dat het incident zich herhaalt. Geadviseerd wordt dan ook om voortaan bij een noordwesterstorm het gebruik van de zuidelijke route boven de Waddeneilanden langs te beperken. Nederland kan daarover afspraken maken met Duitsland en Denemarken, die ook aan de Waddenzee liggen. Ook zou de Kustwacht wellicht meer bevoegdheden moeten krijgen om containerschepen – die steeds groter worden en steeds meer containers vervoeren – te begeleiden.

Alternatieve noordelijke route

De MSC Zoe – ten tijde van het ongeluk op weg naar Bremerhaven en geladen met in totaal 8000 containers – voer over de zuidelijke route langs de Waddeneilanden. Er is op de Noordzee echter ook een alternatieve, noordelijke route voor vrachtschepen. Greenpeace en de Waddenvereniging reageren instemmend op de aanbevelingen van de Onderzoeksraad. De Waddenvereniging is er zelfs voorstander van om bij noodweer ook geen vrachtschepen meer toe te laten op de noordelijke route.

De Onderzoeksraad pleit in het rapport ook voor internationale afspraken over de technische standaarden voor het sjormateriaal. Dat moet bestand zijn tegen de zware weersomstandigheden waarmee de MSC Zoe te maken kreeg. Bovendien zouden de internationale regels voor het vastzetten van containers op grote schepen moeten worden herzien. De onderzoekers zijn van mening dat de bemanning doorgaans te weinig zicht heeft op de krachten waaraan dergelijke schepen op zee blootstaan.