Visie op overname BOL.com door Ahold

De prijs die Ahold heeft betaald voor BOL.com is een schijntje, namelijk één keer de omzet. Dit is strategisch gezien een heel verstandige zet van Ahold. Hiermee kan Albert Heijn een andere route bewandelen die voor de nieuw opkomende concurrent Jumbo Supermarkten niet mogelijk is. Strategie is een portfolio van reële opties, schreef Timothy A. Luehrmann in de Harvard Business Review van oktober 1999. Met deze overname heeft Ahold zo’n strategische optie gecreëerd voor weinig geld.

Wat betreft de online verkoop van wekelijkse boodschappen loopt Nederland behoorlijk achter in vergelijking met Engeland. Tien procent van de omzet van supermarkt Tesco gebeurt online; in Nederland is dit percentage slechts 1%. Natuurlijk is het grotere Groot-Brittannië geografisch niet helemaal te vergelijken met Nederland, maar het verschil is nu te groot. Dat gaat zeker veranderen.

Ahold heeft er goed aangedaan om BOL.com te kopen. Want anders zou wellicht Amazon, die enorm hard groeit in Europa, onze Nederlandse online warenhuis wellicht opkopen tegen voor hen verwaarloosbaar bedrag. Overigens is Amazon het tweede verkoopkanaal achter Walmart van de verkoop van Pampers in de VS. Luiers zijn een logische productgroep om online te bestellen.

Op gebied van weblogistiek is Albert Heijn ook volop in de weer, na de jarenlange, niet helemaal geslaagde experimenten met Albert.nl. Binnenkort komen op industrieterreinen in Nederland verschillende afhaalpunten voor boodschappen, een soort McDrives. Met de overname van BOL.com kan Ahold binnenkort het volledige pallet van producten plus aflever/afhaalmethoden aanbieden. Voor elk wat wils. Met deze overname verklaart Supply Chain Magazine Ahold tot winnaar van de maand.

ir. Martijn Lofvers
hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl