Orders picken met spraak

orders picken

Hardis Group en Voiteq creëren met hun gezamenlijke oplossing Reflex Voice de mogelijkheid het complete orderpickproces te sturen via spraak. Het voicepickingsysteem is volledig geïntegreerd en configureerbaar in het Warehouse Management Systeem Reflex WMS. Hardis Group en Voiteq spelen met hun oplossing in op de toenemende rol van spraakgestuurde technologie op de werkvloer.

Door Marysa Vos

Hardis Group, adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar, heeft in 2016 een samenwerkingsovereenkomst getekend met Voiteq, specialist in spraakgerichte oplossingen voor de logistiek. Reflex Voice is het resultaat van die samenwerking. Hardis Group zet zich als bedrijf in om de waardeketen, informatiesystemen en toeleveringsketen van zijn klanten te verbeteren. Met Reflex Voice gebeurt dat. De oplossing creëert diverse verbeteringen op de werkvloer waarbij tegelijkertijd aan de specifieke kenmerken van elk bedrijf kan worden voldaan. ‘De stemtechnologie heeft een hoge nauwkeurigheid, verhoogt de productiviteit van een operator omdat er minder tijd gespendeerd hoeft te worden aan een pick en verbetert tevens de ergonomie doordat werknemers de handen en ogen vrij houden’, vertelt Reflex Voice-expert Aude Santangelo. Door de integratie van Reflex Voice in Reflex WMS ontstaat een efficiënter orderpickproces.

Geïntegreerd voicepickingsysteem

Ondanks dat Reflex al langer werkt met spraakoplossingen, waren deze niet volledig geïntegreerd in het Warehouse Management Systeem (WMS). Het eigen ontwikkelde voicepickingsysteem is dat wél en wordt standaard onderhouden in Reflex WMS. Voor het gebruik van Reflex Voice verkoopt Hardis Group gebruikerslicenties. Naast de volledige integratie van de stemtechnologie in het WMS is de oplossing compatibel met de nieuwste generatie bluetooth headsets (NFC-koppeling) en de Android-terminals van alle grote fabrikanten. ‘Omdat Reflex Voice is gebaseerd op Androids pda’s – personal digital assistants – biedt het een realtime weergave van de dialoog tussen het systeem en de operator. Dat geeft een nieuwe gebruiker handvaten’, aldus Santangelo. Met Reflex Voice hebben Hardis en Voiteq een oplossing ontwikkeld die 100 procent multimodaal is, inclusief een terminal voor spraakweergave, een aanraakscherm en een scanner. Reflex Voice is beschikbaar in het Frans, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Nederlands, Pools en Engels en binnen afzienbare tijd zullen nog meer talen worden ondersteund.

Innovatiematrix

Om inzicht te geven in welke mate gebruik is gemaakt van beschikbare technologische mogelijkheden en anderzijds weer te geven wat de impact van een tool of technologie is op de supply chain, wordt deze gepositioneerd in de innovatiematrix. Hoe lager een tool of technologie scoort op innovatie, hoe groter de kans dat bedrijven deze adopteren en integreren in hun business. Het omgekeerde geldt echter ook. Wanneer een bedrijf een product of dienst ontwikkelt met een hoge score voor wat betreft technologische innovatie en mogelijk een disruptieve impact op de supply chain, brengt dat onzekerheid met zich mee. Tools en technologieën die hoog scoren op innovatie moeten hun toepasbaarheid namelijk vaak nog bewijzen. Een voorbeeld daarvan is een technologie als blockchain.

Reflex Voice in de matrix

Reflex Voice maakt gebruik van technologische mogelijkheden, maar scoort niet hoog op technologische innovatie. Het gebruik van spraaktechnologie bij het orderpicken gebeurt namelijk al meerdere jaren. Desondanks is de oplossing van Hardis Group en Voiteq wel degelijk van toegevoegde waarde op de werkvloer doordat het de betrouwbaarheid en productiviteit verhoogt. Voor werknemers is de verbeterde ergonomie een belangrijk positief effect van de integratie van de spraaktechnologie in het orderpickproces. Hoewel Reflex Voice een positieve impact heeft op werknemers, wordt de totale doorlooptijd van orders niet of nauwelijks verkort. Reflex Voice wordt daarom in het midden van de matrix gepositioneerd.