Ordermanagement ontbeert flexibele logistieke netwerken

ordermanagement

Belemmeringen en inefficiënties in inkoop en ordermanagement kosten bedrijven miljoenen. Dat blijkt uit het State of the Business Execution Benchmark Report van Celonis, uitgevoerd onder 2000 bedrijfsleiders. Zij geven starre systemen en technologieën, evenals inefficiënte processen, de schuld van tekortkomingen in de bedrijfsvoering.

Uit de resultaten blijkt dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen de gemiddelde en de uitmuntende prestaties van bedrijven in belangrijke kernactiviteiten, waaronder bij inkoop en ordermanagement. Deze verschillen, de execution gaps, kunnen bedrijven honderden miljoenen euro’s kosten.

Het onderzoek van Celonis brengt de belangrijkste belemmeringen in kaart die ervoor zorgen dat bedrijven niet op volledige uitvoeringscapaciteit kunnen presteren. Deze uitvoeringscapaciteit is het maximale prestatieniveau dat een bedrijf kan bereiken met de beschikbare tijd en middelen.

Wanneer bedrijven de uitvoeringscapaciteit willen vergroten, moet óf de beschikbare tijd vergroot worden óf moeten er nieuwe middelen aan de organisatie toegevoegd worden. In de kern is dat ook wat digitalisering belooft: de manier waarop gewerkt wordt veranderen om zo met meer efficiëntie betere resultaten te bereiken.

Top-3 van belemmeringen

Inefficiënte processen staan bij de respondenten in de top-3 van belemmeringen, naast een gefragmenteerd (gegevens)landschap en een gebrek aan inzicht. De hoofdoorzaken van het belemmeren van de uitvoeringscapaciteit verschillen per kernactiviteit en worden als volgt beoordeeld in het onderzoek.

Bij inkoop is het gebrek aan ondersteuning door leidinggevenden de grootste belemmering (41%), gevolgd door een gefragmenteerd datalandschap (41%) en inefficiënte processen (39%). Bij ordermanagement scoort een gebrek aan flexibele logistieke netwerken het hoogst (46%), gevolgd door een gebrek aan inzicht in processen (42%) en te weinig inzicht in prestaties van leveranciers (41%).

‘Je kunt een bedrijf in de huidige digitale wereld niet runnen op verouderde transactionele systemen’, stelt Alex Rinke, CEO van Celonis. ‘De beloften van digitalisering schieten tekort omdat de kern van transactionele systemen vaak on-premise, rigide en gefragmenteerd is en dus innovatie in de weg staat. Juist data en intelligentie zijn nodig om de kernprocessen op een optimale wijze uit te voeren.’

Problemen in uitvoeringscapaciteit identificeren

Ondanks enorme digitale investeringen om bedrijfsvoeringen te transformeren, blijven bedrijven kampen met kostbare belemmeringen in de uitvoering. Door deze problemen te identificeren en op te lossen, ontstaat volgens de onderzoekers de kans om een optimale uitvoeringscapaciteit te bereiken.

De belangrijkste verschillen in de uitvoeringscapaciteit werden door het onderzoek eveneens blootgelegd. Deze execution gaps laten zien waar bedrijven geld verliezen, laten liggen of juist kunnen winnen.

De belangrijkste verschillen die naar voren komen bij inkoop zijn onder meer dat slechts 54 procent van de leveringen op tijd aankomt, terwijl de best presterende bedrijven een on-time delivery rate van 83 procent kennen. Eén enkele inkooporder kost 12,33 euro voor een gemiddeld bedrijf, meer dan tien keer de kosten voor de meest efficiënte bedrijven, die slechts 1,11 euro per inkooporder uitgeven.

Bij ordermanagement is het voornaamste verschil dat de verwerking van één enkele verkooporder voor het gemiddelde bedrijf 24,10 euro kost; ongeveer drie keer zoveel als voor de best presterende bedrijven (8,17 euro). Iets meer dan de helft (56%) van de orders van het gemiddelde bedrijf is contactloos, terwijl de leidende bedrijven een contactloos orderpercentage halen van 80 procent.

Financiële kansen

Door het oplossen van uitvoeringsproblemen kan er volgens de onderzoekers bij een gemiddeld bedrijf voor maar liefst 466 miljoen euro aan werkkapitaal vrijkomen en 86 miljoen euro aan daadwerkelijke kostenbesparingen. De cijfers baseerden ze op een analyse van een bedrijf met een gemiddelde omzet van ruim 4 miljard euro, een gemiddelde orderprijs van 1233 euro, 3,3 miljoen verkooporders, 3 miljoen inkooporders en een totaal aan leveranciersuitgaven van 1,97 miljard euro.