Op=Op Voordeelshop groeit met verkoop fabrieksrestanten

In oktober 2013 opent Op=Op Voordeelshop in het Limburgse Venray zijn deuren. De drogisterijketen heeft momenteel 75 winkels in heel Nederland, maar ziet ruimte voor 300 winkels. De basis van hun discountformule wordt gevormd partijenhandel, waarbij fabrieksrestanten worden doorverkocht aan de consument. Dat is te lezen in het FD van 30 september 2013.

De eerste winkel van Op=Op Voordeelshop opende zijn deuren in 1997 in het Drentse Klazienaveen. Het heeft met 3.000 producten slechts een vijfde van het assortiment van bijvoorbeeld concurrent Etos. Het gaat uitsluitend om A-merken, maar wel tegen lage prijzen. De twee ondernemers, Vincent Alkema en Jos Venema, claimen de goedkoopste te zijn. Ze hanteren een duidelijke prijsstelling en er is geen verschil per product; dus geen Axe-deodorant variërend van 2,99 euro tot 4,19 euro. Ze gaan daarmee niet alleen de concurrentiestrijd aan met andere drogisterijketens, maar ook met stuntende supermarkten en andere formules zoals Blokker en Action.

De ondernemers willen niet zeggen hoe ze hun handel drijven, maar zeggen dat de markthandel heel groot is. Ze halen hun producten uit de hele Europese Unie en profiteren van het vrije verkeer van goederen. Alkema denkt dat de producenten van de consumentengoederen, zoals Unilever, Reckitt Benckiser en Henkel, blij zijn dat ze via hen van hun partijen afkomen.