Op weg naar de digitale supply chain

e-sigaar

Waar management van de supply chain decennialang stapsgewijze veranderingen liet zien, hebben we nu te maken met een fundamentele transformatie. Die wordt onder meer gedreven door trends als reageren op toenemende onzekerheid en streven naar duurzaamheid. Het antwoord is een supply chain die in staat is snel te reageren met behulp van moderne digitale tools en alle beschikbare informatie uit de hele keten.

‘Een belangrijke trend die wij zien, is een enorme behoefte aan agility’, zegt Peter Tielemans, Principal Consultant S&OP/IBP/Digital Planning bij Involvation. ‘Je zou het ook aanpassingsvermogen kunnen noemen, of flexibiliteit. In ieder geval staat dat door alle onzekerheid in de keten hoog op de agenda, omdat organisaties in staat willen zijn te reageren op snel wisselende omstandigheden. Dat vraagt weer om near real-time scenarioplanning die kan worden ingezet in het S&OP/IBP-proces en het S&OE-proces.’

Een ander groot thema dat Tielemans ziet, is duurzaamheid. ‘Daar is uitzonderlijk veel aandacht voor, ook in de politiek en de media, en dat heeft grote gevolgen voor de supply chain. De derde grote trend is digitalisering als enabler. Automatisering is altijd al belangrijk geweest in de supply chain, maar we zitten nu in een periode dat het echt anders wordt, en er sprake is van daadwerkelijke innovatie met digitale oplossingen die de eerste twee punten, wendbaarheid en duurzaamheid, ondersteunen. Digitalisering maakt nu dingen mogelijk waar weliswaar al lang over werd gedacht, maar die nu daadwerkelijk technisch gerealiseerd kunnen worden door grotere rekenkracht en beschikbaarheid van veel data.’

Download het trendinterview

Vul hieronder uw gegevens in en download het volledige trendinterview ‘Op weg naar de digitale supply chain’.