Ook retailers combineren nu goederenstromen

Aan het eind van de Pure Business Boost op 8 april ondertekenen groothandel Sligro en supermarktketens Emté en Plus een strategische samenwerkingsovereenkomst met het zogenoemde Groei-netwerk van logistiek dienstverlener Nabuurs en fast moving consumer goods-producenten SCA, Hero en H.J. Heinz. De ketenpartners beginnen met het synchroniseren van de bestel- en afleverdagen voor de producten van de fabrikanten.

Door Ingrid Essenburg

Terwijl dinsdagmiddag 8 april de regen hoorbaar neerklettert op het dak van het Huis van de Logistiek in Tilburg belooft Bram van Schijndel, oprichter van Pure Birds en initiatiefnemer van het community-evenement Pure Business Boost, een scoop op het gebied van supply chain optimalisatie aan het eind van de middag. Hij praat tegen een volle zaal met verladers, retailers en logistiek dienstverleners, want de tweede editie van het evenement is uitverkocht, een bewijs dat ketensamenwerking op de agenda staat.

Circulaire economie

PBB - volle zaalVolgens Van Schijndel is supply chain een enabler voor duurzame verandering. Hij noemt het Duplo-project als voorbeeld, waarbij Nabuurs, Jumbo, HJ Heinz, FrieslandCampina, SCA Hygiëne Products, Hero Benelux en Refresco samenwerken aan verduurzaming van de logistieke keten. Geconsolideerd bestellen was de eerste stap in dit project. ‘Hierdoor is circa vijftig procent voorraadreductie gerealiseerd en 35 procent minder gereden kilometers. Wij dagen bedrijven uit projecten zoals Duplo vaker te doen. Maar we willen meer. We ambiëren een circulaire economie’, aldus Van Schijndel, waarna hij de eerste gastspreker van de middag introduceert: Ton van Donk, manager Transport van Jumbo Supermarkten.

Fun factor

PBB - Ton van DonkEén van Jumbo’s duurzame ambities is waste in de transportketen te reduceren door ketensamenwerking, vertelt Van Donk. Ook hij noemt het Duplo-project als voorbeeld. ‘We zijn met onze ketenpartners in gesprek gegaan over onder andere optimalisatie van de transportketen.’ Volgens hem is de sleutel tot succes van ketensamenwerking dat alle stakeholders moeten winnen. ‘Ketensamenwerking is win-win. Praat niet direct over tarieven en voorwaarden. Bepaal eerst de potentie en haalbaarheid van optimalisaties.’ Als randvoorwaarden voor succes noemt hij: vertrouwen hebben; uitspreken, aanspreken en afspreken; doelen stellen; beginnen en bijsturen; transparant blijven en de fun factor. Hij besluit zijn betoog met de vraag: ‘Wie heeft interesse in een ketensamenwerking met Jumbo?’

Groene KPI’s

Ook Walter Vermeer, manager Transport van FrieslandCampina, spreekt over duurzame ambities: ‘Wij willen klimaatneutraal groeien tot 2020.’ Hij noemt in dit kader een aantal speerpunten: vergroten van dropsizes, combineren van ladingen met andere partijen en reductie van fossiel brandstofgebruik. Inmiddels heeft FrieslandCampina de nodige stappen gezet, waaronder het sturen op groene KPI’s voor het beoordelen van de netwerkprestatie. Hij roept zijn toehoorders op netwerken te vormen, samen op te trekken, kennis te delen over bio-brandstoffen, motoren en testresultaten, en samen te sturen op onder meer kubieke meters-beladingsgraad en lege kilometers. ‘We hebben er immers niets aan als alleen FrieslandCampina wereldkampioen duurzaamheid is.’

Logistieke puzzel

Rowell Versleijen, directeur Logistiek, van Plus Retail, spreekt na Vermeer over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) als onderdeel van operational excellence. Eén van de peilers van het MVO-beleid van Plus is verantwoording nemen voor het milieu. MVO is volgens Versleijen een kwestie van doen. Hij noemt onder andere het voorbeeld van elektrisch transport van bestellingen naar consumenten. Voor 2014 is ketensamenwerking het speerpunt van Plus: ‘We willen onze ketenpartners betrekken bij onze logistieke puzzel en samen met u winnen om de keten te verduurzamen’, aldus Versleijen.

Ideale supply chain

Bram van SchijndelNa de gastpresentaties gaan de deelnemers aan de Pure Business Boost zelf aan de slag. De opdracht die Van Schijndel ze geeft: Schets de ideale supply chain over vijf jaar. Ook vraagt hij naar inspirerende onderwerpen voor de volgende Pure Business Boost. Uit de antwoorden blijkt onder meer dat de deelnemers retail supply chain flows in kaart willen brengen met als doelen consolidatie en shared warehousing. Verder blijkt dat ze zich graag willen bezighouden met thema’s als samenwerken aan vertrouwen in de ketens; multidisciplinair, out-of-the-box en integraal denken, en het verhogen van de datatransparantie in de ketens. Ook willen de deelnemers vaker over de schutting kijken om niet vast te blijven zitten in bestaande patronen.

Scoop

En dan is het tijd voor de scoop: Tom Tillemans (H.J. Heinz), Tjebbe Nabuurs (Nabuurs), John van den Berg (Sligro), Edward Brons (Hero), Gretta Schoonderbeek (SCA) en Rowell Versleijen (Plus) ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst en committeren zich zo aan het bundelen van goederenstromen, maximaliseren van schapbeschikbaarheid en reduceren van het aantal lege kilometers. Voor het eerst combineren nu niet alleen verschillende verladers, maar ook verschillende retailers hun goederenstromen. De komende bijeenkomsten van de ketenpartners staan onder leiding van Pure Birds, waardoor ze vast en zeker een pure business boost zullen krijgen.