Ook dienstverleners kunnen failliet gaan

Als ZZP-er blijf ik graag in het vizier van potentiële opdrachtgevers. Om die reden laat ik eens in de zoveel tijd iets van me horen, stuur ik een interessant artikel door, of verstuur ik een ludiek presentje. Vooral dat laatste is erg leuk om te doen. Mijn opdrachtgevers zijn niet alleen verladers, maar ook consultancybureaus die mij als flexibele schil inzetten. En om dit nieuwerwetse begrip kracht bij te zetten leek het me leuk om dunschillers te laten bedrukken met mijn eigen logo, het Winninc.-logo. Ik zag die verbaasde gezichten al voor me wanneer er een volgepropte bubbeltjesenveloppe bij de post zit.

 

Het idee voor een nieuw ludiek presentje was dus geboren. In het dorp waar ik woon zit een bedrijf, gespecialiseerd in business promotions. Dunschillers zaten echter niet in hun assortiment, dus mij werd aangeraden de mesjes zelf aan te schaffen en ze vervolgens door hun te laten bedrukken. Wat een service. Enige dagen verstreken, de begeleidende tekstkaartjes lagen klaar, de bubbeltjesenveloppen geëtiketteerd… maar geen mesjes. Meneer business promotions bleek failliet te zijn gegaan! Mijn ludieke presentjes waren onbereikbaar, ook al was het mijn eigendom. Had ik me misschien vooraf moeten verdiepen in de financiële positie van dit bedrijf?

Controllers-dingetje

Ook bij het inkopen van logistieke diensten is het raadzaam de financiële positie van de gekozen dienstverlener na te gaan. Ik herinner me dat de controller bij Nutreco steevast vroeg om de jaarrekening van de nieuwe logistieke partner, wat ik standaard wegwuifde als een typisch ‘controllers-dingetje. Naïef, weet ik nu.

Vooral als het gaat om opslagdiensten of ‘value-added-service’ kun je ten tijde van een faillissement niet (direct) over jouw goederen beschikken. Vaak is het onduidelijk hoe lang de deur op slot blijft. Maar ook bij transport is het niet wenselijk dat goederen niet of vertraagd uitgeleverd worden. Dit zou kunnen leiden tot ontevreden klanten of zelfs stokkende productie met verdere financiële schade tot gevolg.

Eigen invloed

Toch zou je kunnen stellen dat je bij een inkooptraject indirect invloed hebt op de liquiditeit van de logistieke partner. De tijd van het uitknijpen van de logistieke dienstverlener is wat mij betreft inmiddels voorbij. Het echte voordeel zit hem in efficiëntie van stromen en processen. Ga in een tendertraject op zoek naar die partners die het pakket – of een deel ervan – goed kunnen gebruiken ter optimalisatie van zijn business. Een vervoerder heeft bijvoorbeeld een onbalans in stromen, of vervoert vooral zware producten die prima zijn te combineren met jouw lichtere producten. De optimale oplossing kan dus bestaan uit een combinatie van meerdere vervoerders, waarbij je profiteert van gunstige tarieven en tegelijkertijd ook de vervoerders een reële marge gunt.

Het bedrukken van de schilmesjes bleek te zijn uitbesteed aan een lokale drukkerij. Dat was mijn geluk, want de mesjes lagen daar te wachten op een vooruitbetaling. Toen was alles snel geregeld en schillen mijn potentiële opdrachtgevers nu hun appeltje met een Winninc.-mesje. Gaat een logistieke dienstverlener failliet? Hoop dan dat hij de dienst voor deze ene keer heeft uitbesteed, zodat er toch tijdig geleverd kan worden en rechtstreeks kan worden afgerekend met de uitvoerende partij.

Rinze Bredschneijder is zelfstandig adviseur in inkoop en logistiek
rinze.bredschneijder@winninc.nl