Onzekerheid in mondiale containervaart heeft gevolgen voor Hapag-Lloyd

allianties rederijen

De in de mondiale containervaart heersende onzekerheid blijft niet zonder gevolgen voor rederij Hapag-Lloyd. Als gevolg van hogere operationele kosten zullen winst en bedrijfsresultaat van de Duitse reder daardoor dit jaar veel lager uitvallen dan oorspronkelijk geraamd.

Hapag Lloyd heeft volgens het FD last van stijgende kosten en tegenvallende vervoerstarieven. Met name aan brandstof is het bedrijf meer kwijt dan eerder begroot. Verder vallen de verwachte tariefstijgingen voor het vervoer van vracht lager uit dan geraamd. De kostenbesparingen die Hapag-Lloyd onlangs aankondigde, zijn volgens het bedrijf niet voldoende om het verschil te dekken.

In een eerdere vooruitblik ging Hapag-Lloyd, geleid door de Nederlander Rolf Habben Jansen, nog uit van een significante stijging van het bedrijfsresultaat. Dat kwam vorig jaar uit op 1054 miljoen euro. In de bijgestelde prognose hanteert de rederij uit Hamburg een bandbreedte van 900 tot 1150 miljoen euro. Die ruime bandbreedte tekent de grote onzekerheid in de mondiale containervaart.

Enerzijds wordt die onzekerheid volgens het FD veroorzaakt door stijgende brandstofprijzen en hogere charterprijzen voor schepen. Anderzijds is er ook bij de inkomstenkant sprake van tegenvallers. De tarieven voor het vervoer van containers stijgen niet – op bepaalde routes is zelfs sprake van een daling.

Woede bij verladers

De Duitse zakenkrant Handelsblatt becijferde dat vergeleken met een jaar geleden de huurprijs voor een groot containerschip circa 45 procent is gestegen. Die prijsstijging raakt Hapag Lloyd hard. Van de 226 schepen tellende vloot zouden er 112 in eigendom zijn en 114 gecharterd worden. Rederijen proberen de stijging van de brandstofprijzen te compenseren door hun tarieven met noodtoeslagen te verhogen, tot grote woede van de verladers.

Bron: FD