Online boodschappendienst Truus.nl na anderhalf jaar failliet

Truus.nl, de webshop die op het gebied van huishoudelijke en verzorgingsproducten de concurrentie met Albert Heijn wilde aangaan is na anderhalf jaar failliet verklaard. Dat meldt het FD op 16 augustus 2012. Oprichter Christiaan van Someren zegt dat de marktverwachtingen niet veranderd zijn, maar dat het niet gelukt is om extra financiering aan te trekken om een volgende stap te maken.

Truus.nl dat in heel Nederland supermarktartikelen van bedrijven als Unilever, Procter & Gamble en Reckitt Benckiser aan huis bezorgde, is er lang mee bezig geweest. Van Someren heeft echt iedereen geprobeerd: eigen aandeelhouders, vermogende privépersonen, banken, andere winkelbedrijven en private equity-bedrijven. Wrang genoeg geloven die best dat de markt voor online boodschappen van de grond komt, maar ze zijn volgens Van Someren onzeker hoe snel die gaat groeien en over die de concurrenten worden. Die risicoaversie deed hem de das om.

Voor merkfabrikanten is het faillissement om meer redenen een tegenvaller. Ze kunnen via de webwinkelen de dominantie van Albert Heijn en Kruidvat verminderen. Unilever startte begin dit jaar een reclamecampagne voor zijn producten bij Truus.nl. Van Someren, die eind 2010 het avontuur begon, was de enige landelijke concurrent van Albert Heijns Albert.nl. Daarnaast zijn er nog regionale boodschappendiensten en hebben verschillende supermarkten een bezorgservice.