Onbegrijpelijke verpakkingen

innovatie

Het kan aan mij liggen, maar ik vind het soms toch maar moeilijk te beredeneren waarom een fabrikant voor een bepaalde verpakking kiest. Ik vermoed dat het in veel gevallen te maken heeft met de presentatie op het schap, maar wie levert het uiteindelijk wat op? Neem nou een 2-pak leggings: wie heeft hier nu een plezier van? Ik vroeg het me naarstig af na een shopuitje met een vriendin, die nog even naar de H&M wilde om wat leggings voor haar kinderen te kopen.

Na enige tijd turen naar de wand waar ze aanhingen, zei mijn vriendin met enige teleurstelling in haar stem: ‘Tsja, hier zit een zwarte en een grijs gestreepte legging in. Ik wil eigenlijk alleen maar de zwarte.’
Waarop een vrouw naast haar zei: ‘En ik wil juist alleen maar de grijze; aan de zwarte heb ik niks.’
‘Welke maat heeft u nodig? Zullen we ze anders samen kopen?’, stelde mijn vriendin voor.
Met enige verbazing aanschouwde ik het proces wat hier ontstond. En na korte tijd daarna stonden mijn vriendin en ik met de onbekende dame bij de kassa: de onbekende en mijn vriendin elk een 2-pak leggings af te rekenen. Na de aankoop werd de verpakking losgetrokken en werden de leggings geruild.
‘Nou het was prettig met u samen te werken’, grapte mijn vriendin nog, die in het dagelijks leven interim manager is. Ik vraag de dames of het vaker voorkomt dat artikelen eigenlijk precies verkeerd gecombineerd zijn. ‘Oh ja’, beaamt de onbekende dame. ‘Het komt heel vaak voor dat het zo verpakt zit.’

Logistieke voordelen
Verpakkingen worden om verschillende redenen regelmatig aangepast. Onlangs veranderde Friesland Campina de verpakking van het literpak van de enige èchte chocomel. ‘Kenmerkend voor de nieuwe verpakking is de schuine bovenkant, die direct opvalt doordat de kleppen van de bovenzijde uit het lood lijken te staan’, zo valt te lezen op de website Verpakkingen.com. De opvallende bovenkant is een nieuw wapen in de strijd om het oog van de consument. Oftewel: de nieuwe verpakking is dus vooral gekozen om de verkoop te laten groeien.

Een ander voordeel van het nieuwe pak is dat het beter stapelbaar is, doordat de top van de bovenzijde op gelijke hoogte zit met de bovenkant van de dop. Volgens de Birgit Kamp, marketing manager van Tetra Pak Benelux die het pak ontwikkelde, zijn de pakken logistiek goed te verwerken. Toch wil dat er op een of andere manier niet zo goed bij mij in. Ik denk namelijk dat het wijzigen van de verpakking nog best wat voeten in de aarde heeft gehad voor het logistieke proces.

Ook verwonder ik mij al jaren over de 4-pack kauwgom van bijvoorbeeld Sportlife. Waarom moeten die in een zakje zitten en aan een rekje hangen? Het zakje lijkt er niet voor gemaakt te zijn, want de pakjes kauwgom schuiven er in heen en weer. Bovendien, het zit toch al in een doordrukstrip en daarnaast zit er ook nog eens een kartonnetje omheen? Waarom moet er dan ook nog dat zakje omheen? Wat te denken van het afval?

Kan het niet gewoon een doorlopende promotieactie worden? Vier halen, drie betalen, of iets in die trant. Ik vermoed dat het wederom iets te maken heeft met de presentatie op het schap, maar ik kan me maar moeilijk voorstellen dat dit logistieke voordelen oplevert. Hopelijk kan een supply chain professional het mij uitleggen.