Omzetstijging Zeeman dankzij lagere voorraad

Zeeman wist vorig jaar winst en omzet te verhogen. En dat met minder winkels, meldt het FD van 2 oktober 2014. Een deel van de omzetstijging is volgens het textielbedrijf te danken aan de in 2012 gemaakte keuze om voorraden af te gaan bouwen om zo een hogere omloopsnelheid van producten te kunnen realiseren. Bovendien introduceerde het concern in hetzelfde jaar grotere filialen. Waar traditionele winkels een vloeroppervlak hebben van maximaal driehonderd vierkante meter, zijn de zogenoemde Zeeman XL-filialen dubbel zo groot.

Uit het jaarverslag van Zeeman blijkt dat het concern de omzet zag groeien van 629,5 miljoen euro in 2012 naar 650,8 miljoen euro in 2013. Omdat er ook dertien winkels gesloten werden, nam de gemiddelde omzet per filiaal dus toe. Aan het eind van het afgelopen boekjaar had Zeeman in totaal 1237 filialen, verspreid over Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Luxemburg. De operationele winst ging van ruim 10,6 miljoen euro naar 22,1 miljoen euro.

Opvallend

De cijfers van Zeeman zijn des te opvallender gezien de prestaties van concurrenten. Alleen het Ierse Primark behaalt in het discountsegment mooie resultaten, maar andere verkopers van betaalbaar textiel hebben het zwaar. Concurrenten Hans Textiel, Piet Kerkhof en Henk ten Hoor sloten inmiddels de deuren. TerStal belandde vorig jaar fors in de rode cijfers. Van Wibra zijn geen cijfers over 2013 beschikbaar.

Opmerkelijk is ook dat Zeeman het al jaren doet zonder grote veranderingen in de winkel. In 2009 kreeg weliswaar het logo een kleine metamorfose en werd er iets gedaan aan het chaotische winkelbeeld in veel filialen, maar echt grote wijzigingen werden nooit doorgevoerd. Wel greep oprichter Jan Zeeman in 2007 persoonlijk in omdat het assortiment in de loop der jaren steeds luxer was geworden. Daarmee verwaterde de oorspronkelijke formule en werden de resultaten minder.