‘Omzet webshops deze Black Friday zal groter zijn dan Kerst 2018’

Black Friday

Montapacking, een e-commerce bedrijf dat de logistiek voor meer dan 500 webwinkels verzorgt, is ervan overtuigd: de omzet van de webshops deze Black Friday zal groter zijn dan die van Kerst dit jaar. Die aanname is gebaseerd op voorspellingen van de Artificial Intelligence (AI) van het fulfilmentbedrijf. Hoe het ook zij: Montapacking zelf boekte in ieder geval met Black Friday een absolute recordomzet.

Vorig jaar zag Montapacking zich opeens geconfronteerd met een nieuw fenomeen: Black Friday. Webshops boekten die dag een recordomzet die al hoger was dan die van het aantal orders voor Sinterklaas. Uiteindelijk bleek alleen de kerstperiode die omzet nog te overtreffen. Afgelopen vrijdag evenaarden Montapacking en de webshops van haar 500 webshopklanten het record van Black Friday 2017 al om half drie in de middag. De Artificial Intelligence van het fulfilmentbedrijf voorspelde op dat tijdstip al dat die omzet nog dezelfde dag om 12 uur ’s nachts minimaal verdubbeld zou zijn. Dat klopte: uiteindelijk werd 2,14 keer de omzet van Black Friday 2017 gehaald.

Directeur Edwin van der Ham van Montapacking laat weten op basis van AI nu ook al te kunnen voorspellen dat dit jaar het aantal orders op Black Friday de orders van Kerst zal overtreffen. ‘In 2017 wisten we, onze klanten en wijzelf, vroeg in de ochtend nog maar amper wat Black Friday was. Al om 9 uur kregen we signalen vanuit ons WMS-systeem dat de orders sneller opliepen dan wat we voorspelden op een normale vrijdag. Om 10 uur kwam het fenomeen Black Friday in Nederland op het nieuws en om 11 uur was een groot aantal klanten met spontane acties gestart. Aan het eind van die dag in 2017 bleken we al onze orderrecords verbroken te hebben.’

Van der Ham: ‘Dit jaar konden we ons eerder voorbereiden en daarom vroegen we al onze klanten ruim bijtijds naar hun acties en verwachtingen. Ze communiceerden dit keer al op woensdag hun aanbiedingen en verwachtingen voor Black Friday. En braken alle verkooprecords! Gemiddeld verkochten ze anderhalf keer zoveel als zijzelf verwachtten. Sommige klanten scoorden zelfs bijna elf keer zoveel orders als op een normale vrijdag en drie keer zoveel als gedacht.’

Artificial Intelligence

Montapacking heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op Artificial Intelligence en kan daardoor goed voorspellen hoeveel orders zij die dag gaat ontvangen. Gedurende de hele dag wordt er berekend welke verwerkingscapaciteit het bedrijf moet inzetten om alle orders tijdig te kunnen afhandelen.

‘Het onverwachte effect van Black Friday vorig jaar was moeilijk te voorspellen. Dan is het bij ons ‘alle hens aan dek’ en helpen managers en administratieve krachten, iedereen eigenlijk, met picken en packen. Dit jaar konden we het veel beter voorspellen, hierdoor konden wij van tevoren al veel extra personeel inplannen. Maar ook dit jaar hebben we alle medewerkers ingezet om pakketjes verzendklaar te maken, aangezien de piek nog weer veel groter was dan door onze klanten gepland en door ons voorspeld. Ons team heeft letterlijk dag en nacht gewerkt om alle pakketjes tijdig de deur uit te krijgen’, aldus Van der Ham.

Kerst naar de tweede plaats

Op basis van AI kan het bedrijf nu al voorspellen dat Black Friday 2018 62 procent meer orders genereerde dan Sinterklaas in 2018 zal gaan doen. Bovendien zal Black Friday 2018 18 procent meer orders genereren dan Kerst 2018, volgens de voorspelling. Van der Ham: ‘Het is toch wel frappant dat een fenomeen dat in 2016 nog volstrekt onbekend was in Nederland, in twee jaar tijd de drukste periode voor Kerst van de eerste plaats weet te verdringen. Dat was vorig jaar nog niet zo, maar dit jaar laat onze voorspellende software toch echt dit resultaat zien.’