‘Omarm start-ups in je innovatiestrategie’

Supply chain managers zouden start-ups nauwlettend in de gaten moeten houden, menen juryleden van de European Supply Chain Start-up Contest. Ontwikkelingen gaan volgens hen zó snel en oplossingen zijn soms zó specifiek dat je dat als verlader nooit allemaal zelf kunt bedenken. Hun boodschap: laat je inspireren door de start-ups, probeer uit wat bij je past en stop er ook net zo makkelijk weer mee als blijkt dat het toch niet helemaal werkt zoals je dacht.

Door Mirjam Hulsebos

Naast inspiratie zijn er nóg tal van redenen om goed te kijken naar start-ups, stellen Thijs Gitmans (Mainport Innovation Fund), Esther Gons (Next Amsterdam) en Allison Thomas (Quicargo). Ze vormen, met Jeroen van Weesep (Lego), Edwin van der Meerendonk (Walt Disney) en Martijn Lofvers (Supply Chain Media), de juryleden tijdens de verkiezing van dé Europese start-up, 24 mei tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in Amersfoort.

Een andere reden om start-ups in de gaten te houden, is bijvoorbeeld dat er in technologie geen one-size-fits-all is. Dat hoeft gelukkig ook niet met moderne software die zich via API’s laat koppelen. Start-ups richten zich vaak op één specifieke technologie en het oplossen van één specifiek probleem, of zelfs op slechts een onderdeel daarvan. Door met verschillende van deze oplossingen te werken, kun je zelf je eigen maatwerksoftware bouwen zónder de nadelen van maatwerk: duur in onderhoud en lastig te beheren.

Een derde argument om goed naar start-ups te kijken, is dat bedrijven wendbaar moeten worden, en dat kan via methodes als ‘agile’ werken en Lean Start-Up. Alleen hebben grote bedrijven daar vaak nauwelijks ervaring mee. Door samen te werken met start-ups kunnen ze aan deze werkwijze ruiken en wellicht onderdelen hiervan implementeren in hun eigen bedrijf.

Vergrijzen

Als laatste reden om start-ups in de gaten te houden, noemen de juryleden het feit dat veel sectoren vergrijzen en jonge mensen zullen moeten aantrekken. Dat lukt ze niet als ze op ouderwetse manieren werken, en al helemaal niet als ze zich niet druk maken om hun impact op mens en milieu. Of, zoals Allison Thomas het uitdrukt: ‘Het is nu echt tijd dat bedrijven in de supply chain gaan samenwerken in een ecosysteem. Daar hebben ze de technologieën bij nodig die start-ups bieden.’

Thomas is ook van mening dat de markt die kans snel moet pakken, omdat er in de IT een strijd gaande is om schaars talent. ‘De logistiek loopt al achter op sectoren als fintech en marketing. Kijk maar eens hoe intelligent de front-end van een gemiddelde webwinkel is en hoe belabberd het is gesteld met de back-end. Als we daar wat aan willen doen, moeten we de talenten van de technische opleidingen naar deze sector trekken’, aldus Thomas.

Dat lukt volgens haar echter niet als grote transporteurs en verladers alle verandering tegenhouden. ‘Het is nu echt tijd om over je eigen schaduw heen te springen en te gaan samenwerken in ketens. Want als jij het niet doet, doet een ander het wel.’

Lees een uitgebreidere versie van dit artikel in Supply Chain Magazine nr. 3, die 27 april verschijnt.