Olietanker versus Speedboot

mierenhoop

In de huidige, snel digitaliserende wereld zijn bedrijven qua wendbaarheid en snelheid op te delen in twee categorieën. Aan de ene kant heb je de traditionele bedrijven en grote multinationals die als olietankers langzaam van koers kunnen veranderen. Aan de andere kant zijn er de zeer wendbare bedrijven die als speedboten snel kunnen laveren en ook nog accelereren.

Door Martijn Lofvers, uitgeefdirecteur & hoofdredacteur

Analistenbureau Gartner heeft het in analogie van de twee bedrijfssnelheden over de Mode 1- en Mode 2-benadering. Mode 1 is volgens Gartner de traditionele benadering met een lean en efficiënte supply chain. Mode 2 draait om innovatieve, wendbare strategieën met 3D printing van reserveonderdelen en het gebruik van intelligente robots.

Voor de volwassenheid van de supply chain hanteert Gartner een model van vijf fasen. In de bijbehorende matrix staan op de horizontale as de targets (van kosten naar service) en verticaal de mindset (van intern naar extern). Een bedrijf doorloopt de verschillende fasen beginnend van rechtsonder vanuit een gefragmenteerde organisatie volgens een liggende letter ‘u’ naar een wendbare, volledige klantgedreven supply chain rechtsboven. Eigenlijk beschrijft deze route die van een trage olietanker, die er jaren over doet om deze vijf fasen te doorlopen, als het bedrijf al de ultieme eindfase weet te bereiken.

Sommige bedrijven kunnen het zich niet permitteren om deze lange route te nemen. Bij Adidas in Rusland stond het water aan de lippen toen een paar jaar geleden daar de economie instortte en de franchisenemers failliet gingen. Adidas nam deze winkels met zeer onvolwassen supply chain-organisatie over en wist deze met een speedbootsnelheid en pragmatische aanpak binnen twee jaar naar de volledige klantgedreven fase te brengen. Eigenlijk ging het in een rechte lijn naar boven van fase 1 naar 5.

De wereldwijde biergigant Heineken heeft dit jaar de startup Beerwulf te water gelaten. Beerwulf wil wereldwijd de Booking.com voor het bestellen en thuis afleveren van speciaalbieren worden. Deze startup levert ook alle merken speciaalbier en concurreert hiermee tegen Heineken. Adidas en Heineken laten als grote bedrijven in de praktijk zien hoe zij ondanks hun grote omvang toch de snelheid van een speedboot toepassen.

Dit hoofdredactioneel komt uit Supply Chain Magazine 3, verschijningsdatum 28 april 2017