OESO waarschuwt voor internationale allianties grote rederijen

allianties rederijen

Europese havens worden door de grote containerrederijen tegen elkaar uitgespeeld. Die conclusie trekt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een op 2 november verschenen rapport. De OESO dringt er bij de Europese Unie op aan monopoliemaatregelen te nemen tegen de wereldwijd opererende rederijen. Ook geeft ze havens als Rotterdam en Antwerpen het advies meer samen te werken om zo de macht van de allianties het hoofd te kunnen bieden.

Vakbond FNV Havens is niet verrast door de bevindingen van de economische denktank OESO, bericht het AD. FNV-bestuurder Niek Stam zegt in de krant van mening te zijn dat de vorige week gepubliceerde kwartaalcijfers van de Rotterdamse haven door de reders kunstmatig zijn opgehoogd. De afgelopen negen maanden zou de haven een groei in de containeroverslag van 5,7 procent hebben doorgemaakt ten opzichte van vorig jaar.

Overcapaciteit

Volgens Stam worden nu meer containers naar Rotterdam gestuurd, in de hoop dat de haven – met belastinggeld – weer uitgebreid gaat worden. ‘Op het moment dat er uitgebreid is, ontstaat overcapaciteit en dalen de overslagtarieven weer. En dat is financieel aantrekkelijk voor de reders.’

De door Stam geschetste situatie komt overeen met de bevindingen die de onderzoekers van de OESO in het rapport ‘The impact of alliances in container shipping’ bekendmaken. De afgelopen jaren zijn grote scheepvaartbedrijven steeds meer samenwerkingsverbanden aangegaan. Daarbij maken ze ook gebruik van elkaars schepen.

De twee grootste rederijen van de wereld, het Deense Maersk en het Italiaans-Zwitserse MSC, vormen bijvoorbeeld samen met het Koreaanse HMM een alliantie. Ook CMA CGM, Cosco Shipping, OOCL en Evergreen Line bundelden hun krachten, net als Hapag-Lloyd, Yang Ming en ONE.

Goedkeuring kartelwaakhonden

De samenwerkingsverbanden konden tot nu toe op de goedkeuring van de kartelwaakhonden rekenen. Volgens de OESO-onderzoekers ten onrechte. Het rapport zou dan ook bijdragen aan de discussie over de verlenging van de ontheffing die de lijnvaart heeft voor de mededingingsregels van de EU, laat hoofdauteur Olaf Merk in het AD weten.

Ook adviseert de OESO de Europese havens maatregelen te treffen. De EU zou volgens de denktank het aantal ‘kernhavens’ moeten reduceren. De resterende kernhavens zouden vervolgens hun krachten moeten bundelen, om zo een betere onderhandelingspositie te verwerven ten opzichte van de scheepvaartallianties.

Bron: AD