Noodzaak tot digitalisering supply chains groeit

digitalisering

Klanten vragen steeds meer van onze supply chains. Tegelijkertijd neemt de onvoorspelbaarheid en onzekerheid in de ketens toe. Dat stelt bedrijven voor grote uitdagingen. Hoe kunnen zij waarborgen dat hun supply chain ook in de toekomst hun klanten optimaal kan blijven bedienen? Vakbeurs ICT & Logistiek geeft op 5, 6 en 7 november, tegelijkertijd met Logistica, het antwoord: digitalisering met inzet van tools op het gebied van Sales & Operations Planning, Artificial Intelligence en het Internet of Things.

Pindakaas met of zonder toegevoegde suiker, met of zonder biologische pinda’s. Pindakaas met kleine stukjes pinda, met grote stukjes pinda of zonder stukjes pinda. Pindakaas met stukjes chocola of karamel-zeezout. Klanten willen steeds meer keuze en krijgen dat ook. Niet alleen in de supermarkt, maar in het hele bedrijfsleven. Wie vandaag in de markt het verschil wil maken, moet zijn klanten producten en diensten bieden die volledig op diens wensen en eisen zijn aangepast. Gebeurt dat niet? Dan googelt de klant net zo lang tot hij een bedrijf vindt dat die producten en diensten wél biedt.

Dit heeft gevolgen voor de inrichting van onze supply chains. De tijd van ‘one size fits all’ is definitief voorbij. De een wil zijn producten precies op het juiste moment – niet te vroeg en zeker niet te laat – in de juiste volgorde op de juiste locatie ontvangen. De ander heeft geen voorkeur voor een tijdstip, maar kiest steevast de goedkoopste optie. We zullen onze klantenbestanden moeten segmenteren en onze supply chains differentiëren. En misschien harde keuzes maken. Want wie kan tegelijkertijd het goedkoopste, snelste, innovatiefste en klantvriendelijkste zijn?

Sales & Operations Planning

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag met Sales & Operations Planning (S&OP). Dit biedt hen meer grip op de ontwikkelingen in de markt. Moderne IT-tools helpen om op basis van de input van Verkoop inzicht te krijgen in de toekomstige vraag per product/marktcombinatie. De vraag is of de huidige S&OP-aanpak voldoende is. Want hoe betrouwbaar is de vraagvoorspelling precies? Wat zijn de mogelijkheden om de betrouwbaarheid te vergroten door de informatie van Verkoop te verrijken met data – big data – uit externe bronnen? En wat zeggen al die cijfers over het rendement van bepaalde producten en klanten? Bedrijven die de stap maken van S&OP naar Integrated Business Planning denken niet langer in aantallen maar in euro’s. Aan welke klanten en producten verdienen we het meest? Dan zetten ze daar volledig op in.

Digitalisering supply chain

Het antwoord is digitalisering van de supply chain met hulp van nieuwe technologieën als Artificial Intelligence (AI) en het Internet of Things (IoT). Een volledig digitale supply chain – bijvoorbeeld met het IoT – creëert visibility, een noodzakelijke voorwaarde om snel te kunnen schakelen. Met AI zijn we steeds beter in staat om supply chain-processen te monitoren en automatisch bij te sturen. Slimme IT-tools helpen om meerdere scenario’s voor de toekomst te ontwikkelen, te vergelijken en te gebruiken als basis voor beslissingen. Eén ding geldt ook in de toekomst: een goede voorbereiding is het halve werk.