Non-fictie: Praktisch perspectief op warehousing

In ‘Binnen bij bol.com’ beschrijft auteur Jeroen van Bergeijk wat hij heeft meegemaakt tijdens zijn werk in een distributiecentrum van bol.com in Waalwijk. Hij is hier undercover gegaan, omdat hij geïnteresseerd was in de vraag wat er gebeurt als we besluiten dat we meteen de volgende dag een stofzuiger nodig hebben. Door op verschillende plekken in het distributiecentrum te werken, zoals bij retour en orderpicking, probeert hij hier een goed antwoord op te krijgen.

Wat volgt is geen antwoord op zijn vraag, maar een confrontatie met het dagelijks leven van Nederlandse werknemers en arbeidsmigranten. Zaken als huisvesting, salaris en targets worden op humoristische wijze besproken, maar zijn soms ook schrijnend, zoals een Italiaanse medewerkster die van de ene op de andere dag haar huis wordt uitgezet. Hierbij gaat Van Bergeijk ook in op het gedrag van de consument,  die de meest belachelijke dingen retour zendt en fraude niet schuwt. Artikelen als vieze sokken of bladblazers vol met bladeren zijn zeker geen uitzondering.

Hoewel de problemen die besproken worden niet nieuw zijn, krijgen ze extra lading en urgentie doordat ze verteld worden vanuit de praktijk. Het boek, dat in één avond uit te lezen is, staat vol met persoonlijke anekdotes van de werknemers. Zo komt Tim voorbij. Hij heeft een aandoening waardoor hij niet wakker wordt van de wekker in de ochtend en daardoor altijd te laat is. Of Jan, die het woord ‘misantroop’ op zijn voorhoofd heeft laten tatoeëren. Van Bergeijk verweeft de verschillende karakters op sterke wijze in zijn eigen verhaal, waardoor het vooral ook leuk is om te lezen.

‘Binnen bij bol.com’ (2019), Jeroen van Bergeijk. Uitgever Querido Fosfor, 136 blz., €15,00