Nog te weinig Europese productiebedrijven operationaliseren klantsegmentatie

Door de complexiteit van supply chains is het essentieel een keuze voor een type bedrijfsstrategie te maken, met bijhorende klant- en supply chain-segmentaties die matchen met het DNA van de onderneming. De praktijk leert echter dat 28 procent van de Europese productiebedrijven de segmentatie niet operationaliseert, terwijl dit een cruciale factor is. Reden voor Supply Chain Media om hier een interactieve workshop voor de leden van de SCM Professionals Club over te organiseren.

Door Marinke Stevens

Een kleine groep enthousiaste supply chain professionals kwam op dinsdag 12 september 2017 naar een bijzondere locatie, Green Village in Nieuwegein, voor de workshop ‘Customer & Supply Chain Segmentation’. Hoofdredacteur Martijn Lofvers van Supply Chain Magazine presenteerde allereerst de onderzoeksresultaten ‘Supply Segmentation’. Hier haakte Willem Vesters van Liberty Global vervolgens op in met dé supply chain-segmentatiecasus van Liberty Global.

Traditioneel denken

Slechts weinig productiebedrijven passen segmentatie toe. Functioneel en traditioneel denken, demand profiling en het ontbreken van een besef van urgentie blijken hiervan de grootste oorzaken. Dat blijkt uit het onderzoek van professor Janet Godsell (University of Warwick). In opdracht van softwareleverancier JDA en in samenwerking met Supply Chain Media bracht ze de supply chain-segmentatie bij honderd productiebedrijven binnen Europa in kaart.

Om succesvol te opereren binnen de complexiteit van de supply chain is het essentieel om een keuze voor een type bedrijfsstrategie te maken die matcht met het DNA van het bedrijf. Immers, strategie en supply chain kunnen per product-/marktcombinatie verschillen. Segmentatie is een onderdeel van de strategie. 28 procent van de productiebedrijven operationaliseert de segmenten die ze hebben ontwikkeld niet. Terwijl dit essentieel is om succesvol te opereren.

Stappenplan

Tijdens de workshop werd duidelijk dat het verleden, het heden en de toekomst in acht moeten worden genomen om de segmenten te ontwikkelen. Er zijn grofweg vijf stappen om supply chain-segmentatie succesvol toe te passen. De eerste stap is het ontwikkelen van een beter bedrijfs- en procesperspectief. De tweede is het gebruiken van het Integrated Business Planning (IBP)-model om de strategische richtlijnen te behouden. Een derde stap is het supply chain-proces bottom up, top down, enabling optimized flow en end-to-end segmenteren en vervolgens een 360 graden-dataview nemen om segmenten te ontwikkelen en operationaliseren. Tot slot moeten bedrijven geavanceerde analyses gebruiken om besluitvorming mogelijk te maken.

Willem Vesters van Liberty Global jaagde de discussie tussen de deelnemers aan door zich open op te stellen en een actueel probleem uit zijn praktijk aan de orde te stellen. Het was aan de deelnemende supply chain-professionals om met elkaar oplossingen te bedenken. ’s Avonds werd de interactieve workshop afgesloten met een informele borrel.

SCM Professionals Club

Om je te blijven ontwikkelen, is het belangrijk om met andere supply chain professionals kennis te delen. Zo blijf je op de hoogte van nieuwe trends en ontwikkelingen. Wist je dat de interactieve workshop een initiatief is van de SCM Professionals Club? Heb jij interesse om evenementen bij te wonen en lid te worden van deze club? Word dan nu lid van de SCM Professionals Club! Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op: http://www.supplychainmagazine.nl/lidmaatschap-scm-professionals-club/.