‘No deal’-brexit leidt vermoedelijk tot enorme verkeerschaos

‘no deal’-brexit

Er is dringend behoefte aan een alomvattend verkeersplan voor een ‘no deal’-brexit. Dit om een enorme verkeerschaos in ons land te voorkomen. Met name voor de situatie rond de Rotterdamse haven wordt gevreesd. Problemen daar kunnen het verkeer in de zuidelijke Randstad volledig lamleggen.

‘Als er eind maart geen akkoord ligt tussen de EU en de Britten, vrees ik chaos’, meldt directeur Bas Janssen van Deltalinqs, de ondernemersorganisatie in de haven, in het FD. Volgens Janssen kampt de regio nu al met grote verkeershinder. Een ‘no deal’-brexit zou in het vrachtverkeer wel eens tot lange files op snelwegen en provinciale wegen kunnen leiden.

Mocht er op 29 maart nog geen akkoord zijn over de toekomstige relatie tussen Londen en Brussel, dan komen er van de ene op de andere dag douanecontroles voor vrachtverkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk. De kans is groot dat dit bij de ferryterminals in de havens tot opstoppingen leidt wanneer bedrijven hun papieren niet volledig op orde hebben.

Bij Rijkswaterstaat wordt momenteel hard gewerkt aan een landelijk plan om het verkeer in goede banen te leiden. Er staan de komende periode afzonderlijke sessies gepland voor de vijf betrokken havens: Europoort, Vlaardingen, Hoek van Holland, IJmuiden en Vlissingen. Daarna wordt een samenhangend verkeersplan gemaakt, aldus Rijkswaterstaat in het FD.

Vooral zorg over Rotterdam

Er is vooral zorg over Rotterdam, veruit de grootste haven die dagelijks door duizenden vrachtwagens wordt aangedaan. Aan de noordkant van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland worden de grootste problemen verwacht. Hier is ook de ferryterminal van Stena Line gevestigd, die dagelijks zo’n 900 vrachtwagens verwerkt.

Probleem is dat er niet genoeg parkeergelegenheid is voor vrachtwagens als de afhandeling vertraging oploopt door chauffeurs die niet over de juiste papieren beschikken. Stena Line zoekt daarvoor nog naar oplossingen. De provincie Zuid-Holland zegt in het FD dat overwogen wordt een polder bij Hoek van Holland te gebruiken als noodparkeerplaats.

Controlepunten ontbreken

Verder ontbreken volgens Janssen aan de noordkant van de haven de vereiste controlepunten voor het keuren van planten, vlees en dieren. De overheid bouwt die niet. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is hierover in gesprek met partijen die dit op zich willen nemen, maar noemt het ‘een uitdaging tijdig operationeel te zijn’.

Via het havensysteem Portbase is het straks wel mogelijk formaliteiten al vooraf elektronisch af te handelen. Daartoe moeten ferryterminals, importerende en exporterende bedrijven én wegvervoerders zo veel mogelijk gegevens vooraf aanmelden. De werving hiervoor is echter nog maar recent gestart, waardoor het systeem nu nog niet naar behoren kan functioneren.

Bron: FD