Nike wint Nederlandse competitie Fresh Connection

Het team van Nike is de winnaar geworden van de The Fresh Connection en zal Nederland gaan vertegenwoordigen bij de wereldwijde competitie in Istanbul in september 2013. AkzoNobel volgde Nike op de voet als best presterende team. Met respectievelijk 15,83 procent en en 14,73 procent hadden Nike en AkzoNobel met afstand de beste gewogen score. Menlo volgde op een derde plaats met 8,06 procent.

Het was Refresco-CEO Hans Roelofs die de uitslag bekendmaakte tijdens het finale-event in Apeldoorn op 20 juni 2013. Supply chain risk management was een belangrijk topic in de game dit jaar. Roelofs, die een significante bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van serious game De Fresh Connection, vertelde welke risico’s binnen Refresco zijn aandacht hadden, waaronder de eigendomsstructuur en het werkkapitaal.

Speelveld veranderen

Annemarie van GaalVoorafgaand aan de bekendmaking was de vloer aan ondernemer en FD-columnist Annemarie van Gaal. Zij inspireerde de genodigden met haar persoonlijke verhaal over Independant Media, de uitgeverij die zij begin jaren negentig samen met compagnon Derk Sauer opzette in Rusland, en voor 142 miljoen verkocht aan het Finse mediabedrijf Sanoma. ‘Iedereen zei destijds tegen mij: “Wat heb jij een geluk gehad.” Maar dat was geen geluk. Iedereen zat in die tijd in Rusland, maar wij waren de enige die succesvol waren’, zei Van Gaal. Ze legde vervolgens uit hoe zij en haar compagnon succesvol gebruik maakten van het talent en commitment van andere mensen, ongeacht wat hun achtergrond of ervaring was.

Multinational zonder personeel

De rode draad door het verhaal van Van Gaal was, dat de wereld niet altijd is, zoals hij is. ‘Als je het speelveld verandert, verandert ook de toekomst. Eén draai aan de kubus (Rubik, red.) maakt weer een ander speelveld’, zei Van Gaal. ‘Er zijn continu andere verdienmodellen te bedenken, maar je ziet ze niet als je al 25 jaar volgens een bepaald verdienmodel werkt.’ De toekomst zou volgens haar maar zo eens de multinational zonder personeel kunnen zijn, een zzp-er die heel gefocust overal opdrachten wegzet.

>> Bekijk hier de foto’s van het finale-event