Nieuwe Zijderoute wordt concurrent voor Schiphol

Nieuwe Zijderoute

De opkomst van de Nieuwe Zijderoute verandert de positie van Nederland als ‘Gateway to Europe’. Waar de impact van deze Chinese handelsroute naar Europa voor de Rotterdamse haven nog beperkt blijft, krijgt luchthaven Schiphol er een concurrent bij, concludeert het ING Economisch Bureau in een nieuw rapport. Het spoor is volgens ING een sneller alternatief voor producten die nu over zee gaan, maar concurreert door het verschil in kosten vooral met het veel duurdere luchtvervoer. Ook de lagere CO2-uitstoot kan hier in het voordeel van de trein gaan werken.

China investeert momenteel miljarden in handelsroutes met het Westen. Op dit moment is de Nieuwe Zijderoute over spoor – een traject van bijna 11.000 kilometer naar industriestad Chengdu – nog relatief klein, maar al sinds 2013 is er sprake van een sterke groei. En die groei zet de komende jaren naar verwachting met dubbele cijfers door, mede door het belang dat de Chinese overheid eraan hecht.

Voorlopig blijft zeevervoer – door schaalgrootte en beschikbare capaciteit – de meest efficiënte vervoerswijze voor grondstoffen en goedkope producten. Voor de Rotterdamse haven blijft de impact volgens de ING-onderzoekers dan ook beperkt. Anders ligt dit voor duurdere producten als elektronica, cosmetica en medicijnen die door de lucht gaan. Op de route van en naar midden China is luchtvervoer vier tot zes keer duurder dan het spoor. Bovendien kan de CO2-uitstoot twintig keer hoger zijn. Met een vijfde van de inkomende vracht afkomstig uit China, kan Schiphol dit op termijn gaan merken. Ook luchthavens als Frankfurt en Luik kunnen hierdoor vracht verliezen aan het spoor, waarschuwt ING.

Oost-Europa beter ontsloten

De Zijderoute 2.0 zorgt ook voor een betere ontsluiting van Oost-Europa. Hoewel het voor logistiek dienstverleners niet uitmaakt hoe ze hun Europese klanten kunnen bedienen, is het voor Nederland als toegangspoort wennen om dit keer aan het einde van een route te liggen.

Toch biedt de spoorverbinding ook voor Nederlandse bedrijven kansen, meent ING: ‘De Zijderoute is sneller dan zeevervoer en goedkoper en groener dan luchtvervoer. Voor een optimale vervoerskeuze is het belangrijk dat verladers en hun logistiek dienstverleners naar het totaalplaatje kijken, inclusief kapitaalkosten en voor- en natransport. Combinaties met lucht- en/of zeevracht kunnen dan interessant zijn’, aldus Machiel Bode, ING sector banker Transport & Logistics. ‘Door nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, kunnen logistiek dienstverleners een nieuwe markt aanboren om producten van deur tot deur te transporteren, zowel van China naar Europa, als omgekeerd.’

Zijderoute is een blijver

Volgens ING is de Zijderoute een blijver, op weg naar volwassenheid. De onderzoekers maken wel de kanttekening dat de spoorverbinding zonder Chinese subsidie aan concurrerend vermogen verliest, maar efficiëntieverbetering en schaalvoordelen kunnen op lange termijn zorgen voor sneller vervoer en lagere tarieven. Ook is het drukbezette spoor in Noordwest-Europa bij verdere groei een uitdaging, maar ondanks dat zal de route volgens de onderzoekers een vaste waarde in het logistieke keuzepalet worden.