Nieuwe opstoppingen dreigen op Maasvlakte

Opnieuw dreigen ernstige opstoppingen in de grootste haven van Europa. De nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte zijn niet op tijd klaar om de groeiende ladingstroom in de Rotterdamse haven op te kunnen vangen. Dat meldt het FD van 12 maart 2015.

De problemen werden aangekaart in brieven die Havenbedrijf Rotterdam en containerstuwadoor ECT hebben rondgestuurd aan klanten. De nieuwe terminals van de concurrenten hadden vorig jaar open moeten gaan, maar zijn tot dusver niet in gebruik genomen, aldus een mededeling van ECT. ‘Dat heeft gevolgen voor de beschikbare capaciteit in 2015’, waarschuwt de stuwadoor. ‘Alle ECT-terminals presteren goed en boven de norm, maar vooral op piekmomenten kunnen wachttijden optreden.’

Er lijkt dus een herhaling op te treden van vorig jaar zomer, toen Rotterdam ook al last had van ernstige opstoppingen omdat ECT de toenemende stroom containers niet aankon. Vooral de afhandeling via de binnenvaart verliep problematisch. Volgens Lodewijk Wisse van verladersvereniging EVO liggen de problemen van vorig jaar iedereen nog vers in het geheugen. ‘We wachten met smart op de Tweede Maasvlakte, maar zolang die niet klaar is, komt alle groei toch weer op het bord van ECT terecht.’

Diederik Antvelink van logistiek dienstverlener Van Uden beaamt dat dat inderdaad opnieuw dreigt te gebeuren. Van Uden maakt veel gebruik van de binnenvaart van en naar het achterland. ‘We hebben nu al te maken met vertragingen, terwijl de drukke periode nog moet beginnen.’ De oproep van ECT om samen te werken, juicht Antvelink toe. ‘Maar mijn klanten moeten er dan wel rekening mee houden dat we hun containers eerst gaan verzamelen en niet meer elke dag in plukjes naar de terminal brengen.’

Ook ziet Antvelink zich gedwongen meer vrachtwagens in te zetten, ondanks de ambitie om minder lading over de weg te vervoeren. Het spoor biedt geen alternatief, omdat werkzaamheden aan de Betuwelijn net over de Duitse grens extra oponthoud veroorzaken. En ook uitwijken naar Antwerpen heeft geen zin, omdat die haven overhoop ligt wegens de verhuizing van een grote containerterminal, bericht het FD.

Varende robots

Een oplossing voor de langere termijn is wellicht dat er straks robots gaan varen met zeecontainers. Binnen vijf jaar zouden geloste zeecontainers wel eens zelf naar hun volgende bestemming kunnen koersen. De TU Delft verricht al onderzoek naar Automatisch Gestuurde Vaartuigen (AGV’s) die files in de haven moeten voorkomen, aldus het AD van 11 maart 2015. De vakbonden zijn hierover echter sceptisch omdat het banen kan kosten.

Vakbondsleider Niek Stam van FNV Havens is van mening dat automatisering goed is als dit ten dienste staat van de arbeider, maar niet om die te vervangen. ‘De vraag is trouwens of met robots werken echt efficiënter is. De meest productieve containerterminal in Rotterdam heeft geen AGV’s, maar personeel dat snel kan anticiperen op wisselende omstandigheden. En wie moeten er straks belasting betalen en sociale premies afdragen als iedereen thuis op de bank zit?’